Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

»Löneförhandla aldrig med honom«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Det är i slutet av 1990-talet och Peter Settmans tv-bolag Baluba ska producera ett program för Kanal1 Nöje. SVT:s projektledare vill ha ett möte med bolagets frontfigur och ägare, tillika dess största stjärna, och får förslag på mötestid och plats. Den är: Hemma hos Peter Settman i hans villa.

LÄS MER: Fler Cheftester
Klockan tio på kvällen!
»Det var mitt allra första möte med Peter Settman. Visst blev jag förvånad, särskilt när nästa gäng som skulle ha möte kom efter oss vid 23.00«, säger en av dem som var med.
»Men sedan förstod jag att han alltid hade sena möten, det var inga konstigheter.«

Att det inte är alldeles lätt att få en stund med tv:s meste entreprenör har mer än en medarbetare, journalist och kund fått erfara. Ofta möts de av hans personliga assistent Pia Lundgrens mantra: »Peter Settman lever i en minutplanerad tillvaro och den närmaste tiden ser jag faktiskt inga som helst luckor i hans schema.«

De som känner Peter Settman vet att det är Pia Lundgren som vågar vara svårfångad. Han själv gör det inte. Det är därför han har en gårdvar vars främsta uppgift är att hålla i hans digitala kalender och sålla bland alla som rycker och drar i honom. Han själv har nämligen väldigt svårt att säga nej …

»Alla drar i honom, stackars karl«, säger en tidigare mellanchef på Baluba. »Särskilt alla kunder på eventsidan som säger ’och så kan väl Peter komma och säga något roligt’. Då har han svårt att säga nej, han vill så väl, men ibland är det en nackdel att alla vill ha med Peter på allt.«

För de flesta är Peter Settman en trevlig och kul kille i tv-rutan som säger »Hej och välkommen« till oss därhemma varje helg. Är det inte »Så ska det låta«, som nu i vår, så är det »Idrottsgalan« i januari eller »Dansbandskampen« om höstarna.

Verklighetens Peter Settman gör inte någon besviken.
»Det är inte ofta mediebilden av programledare stämmer, men med Peter gör den det, han är lika trevlig på jobbet«, säger en kollega.

Få utanför tv-världen är dock medvetna om att programlederiet bara är en av Peter Settmans yrkesroller, en mycket liten roll dessutom. Hans mest tidskrävande är den som affärsman, företagsbyggare och kreativ chef för produktions- och eventbolaget Baluba. Livsverket som han grundade 1989 i en källare i Bandhagen söder om Stockholm och som i dag omsätter cirka 150 miljoner kronor.

Som 18-åring hade han visitkort med vd som titel, trots att bolaget bara bestod av honom själv. I dag är han chef över flera hundra tv-producenter, manusförfattare, eventmakare, projektledare, programledare, redaktörer och assistenter.

Han har varit chef i 20 av sina 41 år, men det var skådis han drömde om att bli när han gick teaterlinjen på Södra Latins gymnasium i Stockholm, och var en nörd i kostym och vattenkammat hår bland de coola teater- och musikkidsen (och en så olidlig ordningsman att han avskyddes av de andra eleverna).

Det var också på Södra Latin han mötte Fredde Granberg. Bara några år efter studentskivan 1988 blev de två »Ronny & Ragge« med hela svenska folket i tv och på folkparker där hundratusentals skrek »Let’s pöök« i kör.

Första tv-jobbet landade han med hjälp av flax och vita lögner. Cheferna på svt i Växjö behövde nya begåvningar och Gila Bergqvist, en av programledarna, tipsade om en kamrat från Södra Latin, en ung kille som »kan massor om tv och har många idéer«.

Och vips, så producerade den nybakade studenten Peter Settman ungdomsprogram för svt tillsammans med polaren Fredde Granberg.
Resten är tv-historia: Från ungdomsprogram som »Kosmopol«, »Sommarlov« och »Laijv« via »Ronny & Ragge« tog sig Peter Settman vidare till vuxen-tv och 2000-talets stora succéer som »Hey Baberiba« och »Dansbandskampen«.

Men klivet mot de stora succéerna kommer först när Peter Settman inser att företaget inte kan växa om det mest består av mamma Marianne Settman, första hustrun Sara Carlsson, Fredde Granberg och en handfull kompisar.
»Det var ett risktagande, men när Peter hade slut på folk han redan kände, då vågade han utveckla bolaget genom att plocka in andra som han inte kände och som inte var som han själv«, säger en av de personer han först rekryterade utanför sin egen krets.

Det är åren kring millennieskiftet som Baluba tar klivet från ett mindre familjestyrt produktionsbolag med humor som specialitet, till ett affärsdrivande företag. I dag, tio år senare, har han sålt sitt imperium till finska koncernen Capman för en okänd summa, sitter i flera styrelser och investerar sin förmögenhet i andra branscher.

Det finns många fantastiska skrönor om de första åren (han motfakturerade till exempel en »betalningsavgift« till de leverantörer som tog ut faktureringsavgift). Men det är dags att komma till Chefs kärnfråga: Hur anses Peter Settman vara som chef?
Svaret är: Det beror på hur långt bort betraktarens öga befinner sig. Han är grundligt idealiserad av fotfolket på golvet. För dem är han en tv-gud.

»Peter är en av de två chefer som lärt mig mest i livet«, säger en ung medarbetare som började sin karriär på Baluba.
Fotfolket beundrar framför allt att chefen kan varje detalj i hantverket lika bra som de själva.

»Peter skulle kunna vinna tio-kamp i tv-kunskap, han är den mest kompletta tv-människa jag känner, han kan klippa, regissera, producera, bildproducera, programleda – allt«, säger en producent.
»Alla vet att han kan gå in och göra deras jobb lika bra som de själva, det får dem att skärpa sig.«

I en bransch med snålare budgetar än ambitioner, beundrar man även att chefen jobbar hårdast av alla.
»Peter har en sjuk kapacitet, en workaholic som kan jobba dygnet runt«, säger en person.

Något som alla nämner är hans snabba hjärna och kreativa flöde. Han kan komma in när ett projekt nästan är klart och på bara 10–15 minuter ge den input som en medarbetare behöver för att resultatet ska lyfta.
»Han hittar alltid nya vägar och nya verktyg.«
Man beundrar också hans engagemang och förmåga att kommunicera.
»När någon är så kreativ brukar det bli svårt för andra att fånga upp visionen, men Peter har ett sätt att kommunicera som fångar även en oinsatt publik. Han är fantastisk på att motivera, hans glöd, hans driv, det sipprar ut i allt han gör.«
En av hans starkare sidor sägs vara förmågan att övertala vem som helst till vad som helst.
»Efter min första löneförhandling kom jag ut från hans kontor med flera kronor lägre i lön än jag hade tidigare. Och ändå var jag nöjd. Det var först senare som jag började undra hur tusan jag kunde vara nöjd. Han är oerhört bra på att övertala folk. En försäljare av rang – men löneförhandla aldrig med honom«, säger en tv-producent.

Peter Settman är annars något så ovanligt som en snäll och omtänksam chef i en bransch som är ökänd för sina udda ledarskapsmetoder.
»Peter är mån om sina medarbetare och lämnar inte ut dem. Utåt blir han aldrig förbannad, möjligtvis kan man se på hans kroppshållning när han blir irriterad, men han brusar inte upp«, berättar en ledande person inom branschen.

Visst har även fotfolkets tv-gud svagheter. Men nästan alltid följs kritiken av en överslätande, nästan kärleksfull ursäkt för chefen.
»Hans svagaste sida är att han vill vara alla till lags vilket leder till att han gör för mycket. Men han levererar alltid, så på det viset är hans svaghet ingen svaghet, han är en übermänniska«, säger en person.

»Det sämsta är att hans tid aldrig räcker till. Men fem minuter med Peter vid kaffemaskinen är mer värt än två veckor med en annan chef«, säger en annan före detta medarbetare.
Jo, visst var Peter Settman tidigare en flaskhals som ville ha koll på alla detaljer och kunde vara lite »petig«. Men när bolaget växte sig stort tvingades han bli duktig på att delegera, säger man.
»Han släpper aldrig något, men han kan delegera. Och då lämnar han inte bara över ansvaret utan att man får mandat. När han säger att man äger en fråga, då äger man frågan.«
Men nåde den som inte motsvarar hans förtroende. Flera medarbetare beskriver hur deras chef då kan bli »besviken« – och det tycks vara det värsta de kan tänka sig.

»Alla är inte självgående, men han förväntar sig, kräver, att alla ska vara det. Men blir han besviken på en person blir han stressad och barsk och tar lätt över allt från att sätta ljuset, göra scenografin, bildproducera, vara scripta, redaktör och alla andra funktioner«, berättar en medarbetare.

Att Peter Settman tar på sig för mycket och därför får ont om tid, råder det en total samsyn kring. Samtidigt förväntar man sig att den snälle chefen alltid ska ställa upp. En medarbetare berättar hur hon som ny och ambitiös tvivlade på om hon verkligen skulle gå i mål med sitt projekt.

»Det var sent på kvällen och jag ringde Peter och var ängslig, och han sa direkt att ’jag kommer, jag är där om 20–30 minuter’. Han lämnade familjen hemma och åkte in till jobbet för att hjälpa en stackars ung tjej som var lite orolig«, säger hon uppskattande.

Chefens svårighet att säga nej är dock inte bara en black om foten på honom själv, den drabbar också bolaget. Som en av hans uppdragsgivare säger:
»Jag är ledsen för att man får för kort tid med Peter, han har för många strängar på sin lyra. Man känner av stressen han lever med, men jobbet skulle bli bättre om han kom in tidigare i processen och inte stressade vidare hela tiden. Det här med att bli bättre på att säga nej måste han bli bättre på.«

I försöken att klämma in så mycket jobb som möjligt på en arbetsdag går han lätt upp i varv, som en duracellkanin.
»Ur ett ledarperspektiv är det hans största utmaning. Han rusar bara på och tar för givet att andra hänger med. Han hoppar på nya grejer hela tiden. Ibland leder hans springande till att det blir ofokuserat, han släpper saker. Då måste andra säga ’men vänta nu, vi kan inte springa på så här många bollar, vi springer bort oss’.«

Som chef leder han genom management by fem minuter vid kaffemaskinen. Men han gör sig förvånansvärt synlig och närvarande genom en unik förmåga:
»Peter förmår kliva in i ett rum och få alla att känna att han bara fokuserar på just dem. Och när du pratar med honom så stänger han av allt annat, det du säger är det enda viktiga för honom just då.«
Ibland blir det effektivt, »pang, nu löser vi den här frågan«. Men det finns de som inser att det inte bara är en styrka att ha dagar som är indelade i ett oändligt antal fokuserade »nu«.
»När han tittar på tv, då tittar han på tv och är helt paralyserad tills han är klar. Han kan inte göra flera saker samtidigt. Det är en styrka, men kanske är det också hans största svaghet.«

Peter Settmans unika förmåga att fokusera på det som sker i nuet – möjligtvis tillsammans med nattvakandet med de fyra sönerna – kan ligga bakom en annan av hans förmågor: Det är inte ovanligt att Balubas högste chef lägger huvudet på skrivbordet – och somnar. Han kan även vara på väg ur bilen, men falla i sömn innan han hunnit ur den. Eller bli trött under ett möte, gå ut på toaletten, lägga huvudet i händerna och somna.
Och får han en oplanerad minut över har han en särskild »hobby«.
»Får han tag i en broschyr, den kan handla om vad som helst, till exempel dammsugare, då läser han den från pärm till pärm och lär sig allt om dammsugare«, berättar en medarbetare som sett Peter Settman sitta som fastväxt vid sina broschyrer vid ett flertal tillfällen.
På frågan vad Peter Settman gör på fritiden får man samma svar:
»Fritid? Om man tittar på hans agenda ser man att det inte finns tid för någon fritid förutom för familjen.«
Som nygift fyrabarnsfar (han är omgift med Aftonbladets vd Anna Settman) har han numera »bara« tio timmars arbetsdagar. Dagar som är fyllda av möten.
Ena stunden sitter han i möte på tv4 för att sälja in en tv-idé, följt av ett möte för att planera någon av de produktioner han själv är programledare för och sedan ett för att pitcha för ett företags­event och så vidare tills han avrundar med att flaxa in till ett möte i sonens skola för att planera en julfest.

»Han är alltid sen till möten, i början var jag helt galen, ’jag sitter inte här och väntar på honom längre’«, säger en nära medarbetare som försökte uppfostra Peter Settman genom att ställa in möten eller börja mötena utan honom – utan resultat.
»Vi var ganska hårda mot honom och skällde på honom när han väl dök upp, ’vem tror du att du är?’. Men han tål att man skäller på honom.«

Lika legendariska är Peter Settmans bortförklaringar som alltid blir stor underhållning.
»Djävlar vad han kan klara sig ur grejer med sin humor. Han kan komma 40 minuter för sent till ett möte med en hel ledningsgrupp och alla är förbannade. Men när han gör två minuters stand up och drar sina skämt lyckas han få hela gänget uppvärmda och glömma att de var förbannade.«

Om fotfolket är djupt beundrande ser de medarbetare som arbetat nära och länge med honom lite mer kallsinnigt på chefens management by fem minuter.
»Han har inte tid med det emotionella planet och de mjuka värdena, han är inte ens intresserad. Problemet är att vi människor behöver smörjmedel i form av feedback, och alla vill ha feedback av Peter, men han är inte medveten om det.«

Men Peter Settman är medveten om sitt ointresse för personalfrågor. Därför rekryterade han parhästen Mats Ahldén, då marknadschef för McDonald’s, som vd. Han tog med sig den företagskultur som råder inom övriga näringslivet till en omogen bransch där teambuilding är detsamma som en back öl en fredag.
»Mats och Peter kompletterade varandra så bra, de hade nästan som en arbetsrelaterad kärleksrelation. Mats var hemmafrun medan Peter var ansiktet utåt«, som en av medarbetarna beskriver deras samarbete.

Mats Ahldén tog hand om personalen och tog sig tid till att ge en klapp på axeln och bjuda på kaffe och kanelbullar.
»Sådant missar ofta Peter, han tycker inte att det är viktigt. Han är heller inte alltid så förstående om någon har det jobbigt personligt, då kan han tycka att ’snyt dig, skärp till dig och börja jobba’.«

Många beklagar att Mats Ahldén hoppade av som vd 2008 när Peter Settman återigen ville ha en mer operativ roll.
Samarbetet började gnissla när rollfördelningen inte längre var lika tydlig.
»Peter fick för sig att han skulle springa på samma bollar som Mats. Då började de gå i vägen för varandra och lägga sig i varandras jobb, berättar en medarbetare.«
»Nu har många slutat, företaget har blivit så stort att det krävs en närvarande chef. Mats var motorn på golvet som höll ihop allt. Vem ska fylla det hålet? Peter gör det inte.«


Läs mer

Hela ledarskapsbetyget på Peter Settman

 

Se var Peter Settman hamnar i Ledarligan

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden