Annonser:

STARTSIDA

ARKIV

UTBILDNINGAR

EVENEMANG

FORUM

FRÅGA EXPERTERNA

BLOGGAR

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

Filippa Reinfeldt: Management by trevlig
Hon löser konflikter över en mysfika, men glider undan de riktigt svåra frågorna. Som statsministerfru byggde Filippa Reinfeldt upp en mur av medarbetare omkring sig. Nu ändras förutsättningarna.
Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Manipulativa utfrysare

Posted: 2011-06-12 kl 12:07

[Ignore]
Hjälpreda
Total Posts:  24
Joined  2011-01-25

Anställda som fryser ut sina kollegor av den anledningen att personen är ”icke-svensk” har jag stött på väldigt ofta. Dessa utfrysande personer har också utvecklat sitt sätt där allt är subtilt och har en undermening, vilket gör det svårt för den drabbade att sätta fingret på problemet. Samtidigt uppvisar dessa utfrysande personer en väldigt trevligt (manipulativt) och socialt sätt gentemot chefen och övriga kollegor. De chefer som uppmärksammar på dessa problem får inget gensvar från sina anställda oavsett om chefen med alla möjliga medel försöker få anställda att ”prata ut”. Som anställd vet jag att man absolut inte medger problem även om man är drabbad. Anledning till detta är att jag som anställd kan få repressalier av olika slag oavsett om utfrysning har konstaterats eller inte.
Nu är jag själv chef i en avdelning och har vetskap om detta. Har stött på exakt samma problem där anställda är tysta som musslor och påstår att det inte finns några problem. Jag vet också att dessa utfrysande personer använder outtalade hot mot sina kollegor eller liknande. Jag vet att det finns en person i min avdelning som fryser ut ”icke-svenskar”, men jag har inga ”bevis”. Enligt mina egna erfarenheter skulle enda säkra sättet att bevisa sådana manipulativa beteenden att sätta upp kameror i hela avdelningen.
Mycket av artiklarna här är vinklade så att de anställda ses som en oförstående, dum och aningslös massa som måste till varje pris styras. Nu när jag själv har som anställd erfarenhet av problemet vill jag kunna ha något vettigt sätt att ta tag i detta, ta fram utfrysningsmetoderna som används och till slut hantera den. Samtidigt vill jag kunna veta att hur man som anställd ska kunna ta upp problemet med sin chef (eller annan) utan att själv råka illa ut långt senare.

[ Edited: 12 juni 2011 12:33 EM Löne S Lav]

Profile

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 109
Total Registered Members: 165940 Total Logged-in Users: 1 Total Replies: 330
Total Guests: 148 Total Anonymous Users: 1 Total Posts: 439

Active Members: ketta12