Annonser:

STARTSIDA

ARKIV

UTBILDNINGAR

EVENEMANG

FORUM

FRÅGA EXPERTERNA

BLOGGAR

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

Filippa Reinfeldt: Management by trevlig
Hon löser konflikter över en mysfika, men glider undan de riktigt svåra frågorna. Som statsministerfru byggde Filippa Reinfeldt upp en mur av medarbetare omkring sig. Nu ändras förutsättningarna.
Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

2 av 2
2
Personlighetstester

Posted: 2011-03-21 kl 08:10

[Ignore]   [# 16]
Resurs
Total Posts:  31
Joined  2010-12-06

En del människor startar upp egna företag och oftast när en personalchef får sparken startar dom en rekryteringsfirma. Det finns en del sådana enmansföretag och några har jag träffat på. När man kommer på intervju kan man märka att dom stretar med sitt företag. Försöker klä sig proffsigt (även om det en första intryck att dom slängt på sig det då dom är sena på morgonen), kopierar blanketter till tester, säger sig ha certifikat (då är det testsäljande företaget som tagit betalt för certifikatet) men visar inte upp det m.m.
En sådan rekryterare skulle “analysera” min ifyllda personlighetstest vilket den gjorde genom att bläddra i en pärm med kopierade sidor med små diagram (man kunde snabbt läsa rubrikerna att det gällde lite resultat på personligheter) och samtidigt muttrade rekryteraren “jaha, jasså du är sådan”. Uppenbarligen att väcka stor nyfikenhet hos mig. Jag fick ingen feedback och ingen diskussion om resultaten. Jag fick intrycket av att rekryteraren bluffade och sedan saltade räkningen till arbetsgivaren för “genomförd personlighetstest”.
När arbetsgivaren frågade om jag har fått ersättning för mina resor till intervjuerna svarade rekryteraren snabbt att det var ordnat och jag svarade samtidigt att AF har betalat resorna. Detta gjorde att rekryteraren såg rött. Kanske har detta påverkat mina möjligheter att få jobbet då rekryteraren började sätta mycket högra krav på mig än mot dom andra kandidaterna (detta fick jag respons från arbetsgivaren). Kan det vara så att rekryteraren tog också betalt för mina resor och ge sken av till arbetsgivaren att dessa gick till mig när det ändå i slutändan blev AF som betalade…. “Ändamålet (rekryterarens ökade vinst för jobbet) helgar medlen”?
Eller så träffar man på dessa rekryterare på företagshotell (som är uppförda i all hast p.g.a. hög arbetslöshet i kommunen).

[ Edited: 21 mars 2011 08:29 FM Cykelåkare]

Profile

Posted: 2011-04-04 kl 05:58

[Ignore]   [# 17]
Expert
Total Posts:  68
Joined  2009-06-01

Boken “IQ-boken” av Franco Agostini och Niccola Alberto De Carlo kan man läsa igenom strax innan man ska göra tester hos Mercuri Urval eller Dufwa ledarskap.
MU och DL har exakt samma test och dessa test finns i boken. I boken finns exempel på dessa uppgifter och förklaringar hur man ska tänka. Trot eller ej när jag gjorde testerna fick jag mycket höga poäng samtidigt var det lätt att göra testet då man visste hur man skulle lösa varje uppgift.

Signature 

Profile

Posted: 2011-04-09 kl 04:38

[Ignore]   [# 18]
Hjälpreda
Total Posts:  18
Joined  2009-10-22

Jag har stött på tester som U-Man och Silhouet, vilket visade sig vara scientologernas tester. Pluzz rekrytering använder sig också av deras tester. Om man kontrollerar copyrighttecknet och det står något som L R Hubbard Management är det deras tester.Hubbard är grundaren för hela sekten.
Idag med att testerna kan göras via Internet “försvinner” denna copyrightinlägg och man har då svårare att kontrollera detta.
Har nu också upptäckt att kommunerna använder Pluzz firman då dom offererar billigaste rekryteringsprocessen (enligt upphandlingslagen eller vad det nu heter).
Det finns flera rekryteringsbolag som använder deras tester och gör man dom kan man knappast tro att man får återkoppling, jag fick inte det i alla fall.
Jag är förundrar över den okunskap det finns angående dessa firmor då företag inte vill bli kopplade med sekter eller i religiösa sammanhang.

[ Edited: 09 april 2011 04:41 EM Akaren]

Profile

Posted: 2011-04-14 kl 08:18

[Ignore]   [# 19]
Resurs
Joined  2010-12-06

Till mitt senaste inlägg om kopierade testblanketter så ringde jag upp det testsäljande företaget för att höra om konsulten verkligen hade licens…dom kände till personen och den jag pratade med skulle ta detta till sin chef för behandling.
Dom kunde inte säga till mig om konsulten hade licens, men sa att man kunde begära ut ett papper med företagets påskrift att konsulten har licens för testerna. Om man som sökande gör det är sannolikheten stor att man blir bortgallrad vilket det här testföretaget sa att det kunde man bli.
Hur kollar man som sökande detta eller ska man vända sig till arbetsgivaren för att fråga?
Hur vet arbetsgivaren att dom ska kontrollera sådant om dom litar på vad konsulten, som dom har arbetat länge med och har förtroende för, säger?

Profile

Posted: 2011-05-02 kl 06:27

[Ignore]   [# 20]
Resurs
Joined  2010-12-06

Häromveckan tittade jag på ett program på UR “Vetenskapens sista tabu” om just IQ-tester. Bakgrunden till IQ var en Benit som ville veta olika skolbarns kunskap och anpassningsförmåga till utbildningssystemet vilket gjorde att han skapade detta test. Benit ville veta vilka barn behövde mer resurser. Det han inte kunde förutspå var att denna test började användas på andra sätt att vad det var tänkt för från början, t.e.x. vid rekryteringar.
Alltså mäter IQ-testet en persons anpassningsförmåga till samhällssystemet.
I slutet av programmet säger dom att alla ska ha en möjlighet till samma ambitioner.
Det andra programmet “IQ vs Intelligens” diskuterade forskarna om att fallenhet och intelligens är hårfin. Oftast vill HR-avdelningarna vilja testa sökande om de passar för ett visst jobb. Forskarna talade om att det kommer att bli problem om en siffra från tester bestämmer om vilken utbildning och vilket jobb en person kommer att få.
Påminner mycket om en film där världen tog DNA-test på varje person för att bedöma om dom skulle kategoriseras som elit eller slusk. Detta DNA-test bestämde också personens utbildning och karriär.
Ryslig tanke

[ Edited: 07 maj 2011 11:58 FM Cykelåkare]

Profile

Posted: 2011-05-09 kl 08:24

[Ignore]   [# 21]
Hjälpreda
Total Posts:  9
Joined  2011-04-14

Vad Cykelåkaren skrev om att licensutgivaren inte ger ut information om ett visst företag/en person har licens för testet ifråga. Detta betyder att dom som en gång har fått licens kan sedan skanna och redigera den så att den blir “giltig” igen. Varken arbetsgivaren som köper rekryteringstjänsten eller den sökande kan kontrollera om licensen är giltig.
Hmm, jag verkar jobba i fel bransch då rekryteringsbrasnchen och att sälja tester verkar vara mer lukrativ där det heller inte finns några kontroller…..

Profile

Posted: 2011-07-13 kl 05:12

[Ignore]   [# 22]
Hjälpreda
Total Posts:  24
Joined  2011-01-25

Idag gick ett program “Jag, en psykopat” där man diskuterar om länken mellan näringslivets högre chefer och psykopati.
Hur vet man om en chef är psykopat?

Profile

Posted: 2011-07-14 kl 09:00

[Ignore]   [# 23]
Resurs
Joined  2010-12-06

”Psykopati” påminner mig om en chef som jobbade på en fabrik i Kumla. Anställda som hade kontor bredvid honom klagade till mig över att de inte fick någon information eller visste vad som var på gång. Personalkvinnan som också satt i närheten hade ingen HR-utbildning alls utan var utbildad elektronikmänniska. Samtidigt skrevs det rubriker i lokalpressen över att de kvinnor som talade om sin graviditet inte fick fast anställning efter provanställningen. De kvinnor som höll tyst blev däremot fast anställda.
HR-kvinnan bedyrade (obs) till mig att det var ”bara” skriverier.
I övrigt fick jag intrycket över att andan i företaget inte var alls bra vilket också jag förstod då ett möte påkallades av chefen där han gick igenom en enkätundersökning som ett bemanningsföretag gjort. Några anställda informerade mig om att dom hade svara oärligt på enkäten.
I flera böcker om psykopati skrivs det att en psykopat passar bäst i situationer där ledningen ska lägga ner ett företag och en psykopat drivs av att ha egen vinning i det hela.
Långt efteråt har jag funderat över detta då platschefen blev någon chef i en annan stad och strax efteråt lades hela fabriken ner med över 2.000 anställda.

[ Edited: 25 juli 2011 09:29 FM Maria André]

Profile

Posted: 2011-08-22 kl 08:51

[Ignore]   [# 24]
Hjälpreda
Total Posts:  18
Joined  2009-10-22

Jag kunde konstatera att den kvinna som står som konsult (och är registrerad på företaget) för Pluzz Rekrytering HB använder en utav sina dubbla efternamn. Troligen för att inte förknippas med sin man då man söker på hans namn och scientologerna får man många träffar.

Man blir ju mörkrädd när man upptäcker sådant här.

När man söker på Pst Rekrytera AB får man också upp hennes man som startade företaget för att en månad senare överföra registreringen troligen till hans yngre bror.

Ännu mer mörkrädd blir man när man kan se att det är oftast kommunerna som anlitar dessa bolag för att dom är billigast i offentliga upphandlingsordningen.

[ Edited: 22 augusti 2011 10:25 FM Akaren]

Profile

Posted: 2011-08-29 kl 07:15

[Ignore]   [# 25]
Hjälpreda
Total Posts:  12
Joined  2011-05-27

Läste i en artikel att en rekryterare på Navigio säger om granskningen av tester”... görs på uppdrag av företaget som skapat testet och bara det att STP har gjort en granskning är ingen garanti för att testet är fantastiskt bra….” Den här rekryteraren försöker rida på att STP är en typ av en bilprovning i testvärlden som godkänner tester, vilket STP inte gör.
Han säger också i artikeln: “– Testerna är viktiga, men sällan avgörande. Motivation och annat som framkommer under intervjuerna kan väga tyngre. Men det är klart att till en högre chefsbefattning är det svårt att rekommendera en person som ligger lågt på generell begåvning. “
En annan kommentar : “Man borde screena rekryterarna till att börja med
Dessa rekryterare har missat hela poängen med rekryteringen, man bryråkratiserar och analyserar sönder individen och kör mekaniska opersonliga test för att bedöma en människa med anledning av att dom själva saknar personinsikt.

Inga test kan säga vem man är för alla test finns inget vetenskapligt bevis på och det vet dessa hästhandlare som gjort en business på det här.”

Profile

2 av 2
2

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 109
Total Registered Members: 165940 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 330
Total Guests: 146 Total Anonymous Users: 1 Total Posts: 439

Active Members: