Annonser:

STARTSIDA

CHEFENS VERKTYG

UTBILDNINGAR

NÄTVERK

EVENEMANG

BLOGGAR

CHEF.EGO

EXPERTERNA

CHEFSJOBB

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

FAKTA OM CHEFER

Arbetsförmedlingens chef får toppbetyg
Ena stunden kramas hon, andra gormar och skäller hon och sätter ner foten så hårt att medarbetarna känner sig överkörda. Generaldirektören för Arbetsförmedlingen, Angeles Bermudez-Svankvist, har temperament men hamnar högt i Ledarligan.

Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Inspiration

Posted: 2010-04-28 kl 09:12

[Ignore]
Hjälpreda
Total Posts:  7
Joined  2008-12-16

Jag skall ha heldagsmöte med en arbetsgrupp på 6 personer som jobbar med helt olika saker inom företaget och är inget gemensamt team. Jag vill jobba med lite mjuka värden och diskutera beteendestilar, kommunikation etc. Vi hade en konferens för hela företaget där vi just jobbade med detta tidigare och vill spinna vidare på detta men tycker det är svårt att själv få till ett bra och intressant program. Flera är dessutom inte så engagerade i detta och tycker inte de behöver osv. Jag funderar på att kanske köpa någon form av film vi kan titta på och har hittat en från någon som heter Lennart Lindén som tar upp olika ämnen såsom Kommunikation eller Kreativa olikheter. Har någon erfarenhet från Lennart Lindén - känns ju lite osäkert om det bara är “skräp”? Finns det andra tips och idéer vad man kan göra/jobba med under 3 timmar kanske kring dessa frågor. Något som får alla att engagera sig ordentligt. Jag är ju ingen utbildare direkt så det är svårt att leda detta utan ett rejält material bakom. Alla tips mottages tacksamt!
Tackar på förhand!

Profile

Posted: 2010-05-06 kl 01:02

[Ignore]   [# 1]
Hjälpreda
Total Posts:  2
Joined  2010-05-06

Hej Marie
Har du haft ditt möte med gruppen ännu?
Richard

Profile

Posted: 2010-05-06 kl 01:30

[Ignore]   [# 2]
Hjälpreda
Total Posts:  7
Joined  2008-12-16

Nej det har jag inte - är om 3 veckor.

Profile

Posted: 2010-05-07 kl 10:54

[Ignore]   [# 3]
Hjälpreda
Total Posts:  2
Joined  2010-05-06

Ok, kan du tänka ut något tema som du själv kan finna som inspirerande? Ex mjuka värden mot hårda attityder!
Vilken känsla skulle du vilja att dina medarbetare har med sig efter träffen? Vad vill du själv ha för känsla att förmedla?
Är din tanke att de 6 ska förmedla vidare till de sina leden, eller för dem själva? Låt dem få svara på frågan på vad är olika beteendestilar? Vad är egentligen kommunikation? Finns det osynlig kommunikation? Låt dem ge exempel. Diskutera utan att värdera! Lyssna på varandra! Du kan ex, be en person upprepa vad en annnan säger om de har olika värderingar. På så vis kan du få ett mera aktivt lyssnande och därigenom lärande av varandra.
Börja nu och skriv ner alla tankar, känslor idéer som kommer till dig.
MVH Richard
Lic. HeartMath utbildare

Profile

Posted: 2010-05-11 kl 12:43

[Ignore]   [# 4]
Hjälpreda
Total Posts:  1
Joined  2010-05-11

Hej Marie,

Filmer i all ära men det blir ofta bättre engagemang om man pratar om vad som kan göra vardagen lättare. De flesta personer vill göra ett bra job och blir inspirerad av att det sker oftare.

Ett sätt att komma till de bakomliggande frågorna kan vara att börja med symptomen. Detta är en lista på de 10 vanligaste anledningarna till att en person eller grupp inte presterar. Det kan handla om en förändring eller bara att uppgifter inte blir gjorda enligt överenskommelse.

Om ni har något av dessa problem så borra i varför (kommunikation är säkert en bakomliggande orsak) och diskutera vilka aktiviteter ni kan göra tillsammans för att åtgärda problemet och undvika det i framtiden.

Om ni inte har något av dessa problem i dag kan ni diskutera hur ni ska arbeta för att undvika dem i framtiden.

- De vet inte VAD de förväntas göra.
- De vet inte VARFÖR de ska göra det de förväntas göra.
- De vet inte HUR de ska göra det de förväntas göra.
- De tror att det föreslagna sättet inte fungerar eller att deras eget sätt att arbeta är bättre.
- De tror att andra uppgifter är viktigare.
- De tror att de presterar tillfredsställande.
- Det lönar sig att underprestera.
- Ett bra arbete känns som en bestraffning.
- Det lönar sig inte att göra ett bra jobb.
- Det blir inga konsekvenser av en dålig prestation.

Lycka till
Gabriel

Profile

Posted: 2010-10-31 kl 11:32

[Ignore]   [# 5]
Hjälpreda
Total Posts:  3
Joined  2010-10-31

Hej Marie! Jag hittade just det här forumet och inser att du haft ditt möte för länge sedan, men jag ville ändå skicka med ett tips som du kanske kan ha användning av i framtiden.
Jag har kollegor och bekanta som med framgång använt Kay Pollaks “Att växa genom möten”.
Den finns både som bok och ljudbok samt att det också finns en DVD som man kan skaffa till och se på. Kanske kan det vara något för er för att inspirera till samtal och gemensam reflektion?
Kay har ju också gjort “Att välja glädje” som också den kan vara ett alternativ (finns också med DVD) för att få igång samtal med varandra om annat än skruvar och muttrar.
Hoppas dessa tips kan vara dig eller någon annan till hjälp!
Markus

Profile

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 90
Total Registered Members: 160645 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 313
Total Guests: 183 Total Anonymous Users: 0 Total Posts: 403

Active Members: