Annonser:

STARTSIDA

CHEFENS VERKTYG

UTBILDNINGAR

NÄTVERK

EVENEMANG

BLOGGAR

CHEF.EGO

EXPERTERNA

CHEFSJOBB

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

FAKTA OM CHEFER

Arbetsförmedlingens chef får toppbetyg
Ena stunden kramas hon, andra gormar och skäller hon och sätter ner foten så hårt att medarbetarna känner sig överkörda. Generaldirektören för Arbetsförmedlingen, Angeles Bermudez-Svankvist, har temperament men hamnar högt i Ledarligan.

Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Rekryteringsbolag i eget syfte

Posted: 2009-08-30 kl 10:14

[Ignore]
Expert
Total Posts:  68
Joined  2009-06-01

När man söker chefsjobb via rekryteringsfirma, som företaget anlitat, kan man stöta på personal på rekryteringsbolaget som kallar sökanden till intervju. Denna intervju kan endast handla om att personalen på rekryteringsfirman vill “lära känna” dig (att du ska prata om personalens bakgrund/utbildning/intressen) i syfte att du så småningom anställer dom eller rekommenderar dom till ett annat jobb. T.ex. vill inte en ingenjör arbeta på ett rekryteringsbolag utan försöker hitta ett annat jobb som ingenjör.

Det kan även vara så att rekryteringsfirman bokar intervjutid med dig först och sedan presenterar dig som kandidat till företaget. Om företaget anser att du inte passar till jobbet, “intervjuar” rekryteringsbolaget dig i alla fall istället för att avboka intervjutiden. Med andra ord har du tagit ledig tid, en semesterdag, till ingen nytta. Syfte med detta förfarande vet jag inte, kanske är det för att behålla goodwill.

Enda sättet att “kontrollera” att ovanstående inte inträffar är att fråga om ersättning för resor, förlorad arbetstid m.m. Oftast får man inte ersättning då rekryteringsfirmorna inte har beräknat denna kostnad in i offerten till deras kund (företaget som letar efter en chef).

Har även stött på rekryteringsfirmor vilka sagt att dom ersätter, men när man kommer dit så gör dom inte det.

Är det helt i sin ordning att “gå bakvägen” och kontakta företaget som söker en chef och begära ersättning (det kan handla om flera tusen kronor om man åker långt)?

Hur handskas man med ovanstående rekryteringsfirmor?

Hur ska man handskas med rekryteringsfirmor, som har kontakt med olika religiösa sekter? Ska man kontakta företaget som söker en chef (och anlitat ett sådant rekryteringsbolag) och ställa en snäll fråga om dom känner till detta?

Signature 

Profile

Posted: 2009-09-01 kl 11:56

[Ignore]   [# 1]
Resurs
Total Posts:  43
Joined  2008-11-17

I princip ska man bara kontakta företaget direkt om det i ex annons finns en kontaktperson på företaget. Det kan finnas olika anledningar ( ibland något så banalt som tid ) till att företaget vill att rekryteringsföretaget tar hela kontakten fram till en viss punkt.

Ett rekryteringsföretag som är otydligt på punkten om ersättning agerar svagt. Ett professionellt rekryteringsföretag tar upp den frågan med uppdragsgivaren INNAN intervjuer börjar. Hur gör man t e x om en sökande bor i ett annat land? Om de inte håller eventuella åtaganden, så är det rent oproffsigt. Detta tolkar jag som att man har bristande koll på uppdragsgivaren, och jag skulle utgå från försiktighet.

Rekryteringsföretaget och dess professionalitet avspeglar alltid uppdragsgivaren. Om man valt en klantig och otydlig rekryterare, så säger det något om den tilltänkta arbetsgivaren.

Tror inte att du behöver vara orolig för rekryteringsfirmor som har kontakt med sekter ( antar att det är Scientologerna? ). Bedöm deras professionalitet utifrån hur de agerar. Eventuella utvärderingsverktyg hos olika rekryterare varierar ändå starkt, och proffsen är fullt medvetna om deras begränsade värde. Som ickereligiös är man alltid misstänksam, men jag har själv aldrig upplevt konstigheter. Man kan dock även här fundera på varför det sökande företaget valt just en rekryterare med sekt-anknytning. Kanske de inte kände till det?

Principiellt anser jag det alltså vara helt rätt att kritiskt granska rekryteringsföretagets agerande, men att inte gå över gränsen till uppdragsgivaren innan man fått kalrtecken därtill.

Profile

Posted: 2009-09-01 kl 12:02

[Ignore]   [# 2]
Resurs
Joined  2008-11-17

Ytterligare en tanke: Om du blir ratad för att gå vidare, kan rekryteringsföretaget ändå finna dig så intressant att intervjua ytterligare en gång. De kan ha ett uppdrag på gång där de vet att du passar. Detta ska de i så fall vara tydliga med ( min erfarenhet är att de också är det ). Då kan du själv besluta att ta ett “personligt säljbesök” på egen bekostnad, för att ligga bra till framöver. Sådant kan ge napp i flera år framöver, de bästa rekryterarna vårdar dig väl om du “är med”.

Att testa de med frågan om ersättning kan verka gnidet. Ställ frågan ärligt och rakt ut. Tala om hur intresserad du är att gå vidare, men att du förväntar dig en rak information tillbaka.

Profile

Posted: 2009-09-01 kl 04:19

[Ignore]   [# 3]
Expert
Joined  2009-06-01

Samtidigt är det inte “bara” en rekryteringsfirma man skulle då i så fall gå på “personligt säljbesök”, vilket urholkar egna plånboken rejält.

Signature 

Profile

Posted: 2009-09-01 kl 05:10

[Ignore]   [# 4]
Expert
Joined  2009-06-01

Dessutom handlar detta om dom största rekryteringsfirmorna som finns och jag är ganska så trött på att sitta och lyssna på personalens livshistoria…. i den egenskapen att själva få ett annat jobb och så sitter man där på egen bekostnad…. njaa…

Signature 

Profile

Posted: 2009-09-02 kl 06:59

[Ignore]   [# 5]
Resurs
Joined  2008-11-17

Nä fy, när du känner så dåligt förtroende för rekryteraren är det ingen idé att satsa egen tid. Jag känner vagt igen detta med att de säljer in sig själva snarare än att fokusera på klienten. Dessa satte jag i kategorin inkompetenta och glömde. Men tre gånger har jag aktivt ifrågasatt rekryterares arbete, varav en gång med att gå förbi dem. Det blev inte alls bra, skadan blev förhoppningsvis inte långsiktig ( eftersom rekryteraren ju faktiskt inte var kompetent ), men jag tror ändå att det inte är en strid värd att ta. Man vinner inte på att “få rätt”.

Funderar på man eventuellt kan “klaga” hos ledningen på rekryteringsfirman om man känner att de inte är OK. Om de är smarta ser de ju en framtida kund eller klient för andra uppdrag. Skulle tro att de stora, typ Manpower, Adecco, Acconia eller liknande tar det på allvar om man formulerar sig klokt och sansat. Har dock inte prövat detta.

Profile

Posted: 2009-09-03 kl 04:51

[Ignore]   [# 6]
Expert
Joined  2009-06-01

Hur undvika att hamna i en “intervju” där rekryteraren säljer sig själv och inte fokuserar på klienten. Finns det signaler man kan lyssna efter i telefon?
Har en kollega som jobbat på en rekryteringsfirma och den personen bekräftar att firman är bara ett extra led i att tjäna pengar. Blir det “fel” person anställd rycker dom på axlarna och erbjuder sig att hitta en annan.
Även kollegor, som blivit rekryterade via sådan firma, säger att dom själva misstänker att rekryteraren är ute efter ett annat jobb.

Signature 

Profile

Posted: 2009-09-04 kl 08:29

[Ignore]   [# 7]
Resurs
Joined  2008-11-17

Det är nog svårt att höra på telefon. Trots nära 30 års erfarenhet är jag inte säker på att jag direkt skulle höra det. Man skulle kunna fråga efter om de tidigare rekryterat i liknande bransch. Få dem att prata på mer redan i telefon, locka att de börjar sälja sig själva direkt. I så fall kan du kanske känna igen det i god tid. Det finns också en stark tendens hos alla ( även de “bästa” ) att leverera det man tror uppdragsgivaren vill ha. Det gör att man ibland slarvar igenom en rekrytering. Varför ifrågasätta uppdragivarens känsla?

Det bästa är ju att försöka få referenser på rekryteringsföretaget, men det funkar ju bara på de små.

Ditt tema hänger tätt an på detta med att fuska med CV. Oprofessionella rekryterare driver fram skarvade CV.

Profile

Posted: 2009-09-05 kl 12:49

[Ignore]   [# 8]
Expert
Joined  2009-06-01

Skarvade CV:n är det inte, mera att rekryteraren “pushar” en kandidat till klienten. Ju fortare en rekryterare får en kandidat till en klient, ju mer vinst gör dom (i de fall rekryteraren har en fast kostnad oavsett hur mycket tid dom lägger ner för att hitta en “lämplig” kandidat).
Det handlar om pengar.

Signature 

Profile

Posted: 2010-05-22 kl 11:40

[Ignore]   [# 9]
Hjälpreda
Total Posts:  3
Joined  2010-05-22

Det handlar om kvalité precis som alla jobb gör i slutändan om man bryr sig. Rekryteraren som skarvar finns inte för då skulle han snart sätta företaget han jobbar för utan arbete. Rekryteringsföretag finnes just för att kunna ställa högre krav på arbetssökanden och snabbt hitta rätt person. Det handlar helt enkelt om att företaget som letar efter en person som man vill anställa där är det värt att ett proffs letar upp denna person för det sparar dem pengar. Där tjänar rekryteringsföretag pengarna. Och levererar man ej detta får man snart stänga sitt rekryteringsföretag.
Att rekryteringsföretag har kommit till Sverige är en nyktringsprocess som heter duga. Tack vare rekryteringsföretag kommer vi svenskar i allt högre grad att jobba med jobb som vi är lämpade för och inte tvärtom.

För er som EJ har bra erfarenheter av rekryteringsföretag så säger jag att det går fortfarande bra att söka jobb på den gamla hederliga sättet. Precis som man gjorde då det ej fanns rekryteringsföretag. Man letade upp det företag man var intresserad av och presenterade sig helt enkelt. Personligen skaffade jag mig mina 3 första jobb på det viset.

Signature 

/Johan Chefsrekrytering

Profile

Posted: 2010-07-06 kl 04:24

[Ignore]   [# 10]
Expert
Joined  2009-06-01

Söker ett jobb via en av Sveriges största rekryteringsbolag. Rekryteraren hade förståelse att inte slita på referenser varför man endast ringer dom när man är på väg att få erbjudandet, d.v.s. det är bara en kandidat kvar. Rekryteraren fick sedan i alla fall en referens och uppenbarligen så glömde rekryteraren “att inte slita” på referensen.
Rekryteraren ringde referenten och bokade tid för telefonsamtal på 30-40 minuter !!!  Denna tid tyckte referenten till mig att det var väldigt mycket tid i anspråk och tänkte korta ner den.
Efter telefonsamtalet fick jag fick reda på av min referens att rekryteraren var svår att avbryta, var mycket dryg och läste frågorna från ett formulär där referenten skulle gradera från 1 - 5 hur sökande skulle reagera i olika situationer. Även om referenten vid ett tillfälle informerade rekryteraren att nu måste referenten gå då den är mycket upptagen och om rekryteraren hade en sista fråga (på ett bestämt och kort sätt men ändå trevligt). Utan respekt fortsatte rekryteraren i alla fall med sina formulärfrågor. Till slut måste referenten i princip “lägga på luren”.
Detta sätt som rekryteraren gör vid forcering av att göra sitt jobb bra gentemot kunden och sin arbetsgivare på bekostnad av sökande. Detta gör mig ganska så förbannad.

Detta gör att jag har stor lust att kontakta arbetsgivaren för att undra om dom har tänkt detta och hur dom tänker agera.

Rekryteraren ville efter detta ha en ytterligare referens att ringa till….. och då är jag nog ganska så motvillig till detta.

Hur ska man agera för att “spara” sina referenter och ha dom kvar till nästa jobb man söker. Man kanske har flera jobb på gång.

Risken är ju mycket stor att till slut står man där utan referenser och vad gör man då ?

Signature 

Profile

Posted: 2010-08-19 kl 10:41

[Ignore]   [# 11]
Expert
Joined  2009-06-01

Till skillnad till signaturen “Jobbsökande” togs kontakt med rekryteringsbolagets högste VD som i sin tur bad personalchefen (koncernens) kontakta för att diskutera händelsen.
Personalchefen var mycket ödmjuk och påtalade att just denna händelse har rekryteraren gjort ett fel. Detta ska tas vidare samtidigt andra påpekanden som gjordes skulle även bearbetas. Inom bolaget har dom något som kallades “uppförandekod”
Samtidigt kunde personalchefen inte ge något svar på vad en kandidat/kund ska göra (kontakta vem?) om denna kod inte efterföljdes eller om kandidaten blev illa behandlad. Inte heller kunde personalchefen svara på hur detta kunde undvikas i framtiden.

Angående reseersättningar för intervjuer hade personalchefen helt annat svar än vad rekryteraren gav kandidaten, nämligen att rekryteringsbolaget SKA ta reseersättningsdiskussion med arbetsgivaren och att en ersättning ska utgå. Vad rekryteraren själv säger verkar vara tvärtemot. Detta skulle personalchefen gå vidare med.

Ta alltid kontakt med högsta hönset i ett företag, annars läggs locket på för att gömma undan misstagen som sker.

Taskigt nog gäller denna kontakt ENDAST ETT rekryterings/bemanningsbolag. Nu är det BARA kvar cirka 100 stycken till som liknande diskussion måste tas.

Signature 

Profile

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 90
Total Registered Members: 160645 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 313
Total Guests: 184 Total Anonymous Users: 0 Total Posts: 403

Active Members: