Annonser:

STARTSIDA

CHEFENS VERKTYG

UTBILDNINGAR

NÄTVERK

EVENEMANG

BLOGGAR

CHEF.EGO

EXPERTERNA

CHEFSJOBB

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

FAKTA OM CHEFER

Arbetsförmedlingens chef får toppbetyg
Ena stunden kramas hon, andra gormar och skäller hon och sätter ner foten så hårt att medarbetarna känner sig överkörda. Generaldirektören för Arbetsförmedlingen, Angeles Bermudez-Svankvist, har temperament men hamnar högt i Ledarligan.

Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Ledarskapsutbildning

Posted: 2008-12-09 kl 01:28

[Ignore]
Hjälpreda
Total Posts:  1
Joined  2008-05-12

Jag håller på att ställa samman en ledarskapsutbildning för våra chefer. Det har kommit önskemål om att alla chefer ska bedöms innan av sina medarbetare. Är det någon som vet någon bra testverktyg som handlar om det?

Profile

Posted: 2008-12-11 kl 09:59

[Ignore]   [# 1]
Resurs
Total Posts:  43
Joined  2008-11-17

Tror att ni behöver fundera på vad målet med ledarskapsutbildningen ska vara. I en del sådana utbildningar ingår en “180-gradare” eller “360-gradare” där underställda, kollegor och chefer får ge bedömningar. Dessa görs ju dock strukturerat och inom ramen för utbildningen. Det du säger låter mer som om omgivande personal vill göra ett lämplighetstest på någon, vilket jag inte alls tror är bra. Mitt råd är att inte göra något sådant utan samråd med utbildaren. Jag har dock tyvärr inget konkret tips annat än att organisationskonsulterna brukar ha bra kunskap här.

Profile

Posted: 2008-12-30 kl 04:17

[Ignore]   [# 2]
Hjälpreda
Joined  2008-12-30

En bra profil att göra innan kan vara Accura som visar var cheferna lägger sin energi och tid och vilket resultat det ger. Slå på Accura eller hör av Dig till mig, jag är certifierad.
Hälsn Pia

Profile

Posted: 2009-01-20 kl 12:24

[Ignore]   [# 3]
Hjälpreda
Joined  2009-01-20

Hej. Jag föreslår att du gör en så kallad 360 graders mätning av cheferna. Det vill säga samlar in åsikter från överställd chef, kollegor och medarbetare. Resultatat jämförs sedan med en självskattning. Då får du ett bra utgångsläge för din utbildning.
TCO-Development har ett bra verktyg som de kallar för Chefsutvecklaren:
http://www.tcodevelopment.se/pls/nvp/Document.Show?CID=4146&MID=151

Att bara mäta medarbetarnas syn på chefen ger inte det underlag som du behöver.
Vänliga hälsningar
Janne

Signature 

Janne Paulsson
Utvecklingskonsult, coach

Profile

Posted: 2010-02-10 kl 01:08

[Ignore]   [# 4]
Hjälpreda
Total Posts:  6
Joined  2010-02-10

Hej!

Jag håller med svar no 1 - fundera över vad som är målet med alltihop. Att fråga medarbetaren innan kan vara farligt, men kan kanske vara ett bra grepp senare. Ibland vill man ju ha ett före och efter snapshot.

Här hittade jag lite intressanta tips. Kolla det innan du går för långt i någon riktning.

http://teamcommunication.se/teamab-Ledarskap-upphandling-av-program

Alla vill ju sälja någonting, men var kritisk!

Lycka till!

Thomas

Profile

Posted: 2010-12-14 kl 03:19

[Ignore]   [# 5]
Hjälpreda
Joined  2010-12-09

Detta är också en bra plats för utbildning av chefer och för bedömning av dina behov teambuilding: http://www.kellogg.northwestern.edu/faculty/uzzi/ftp/skills.html.

[ Edited: 15 december 2010 07:58 EM foodgeek]

Profile

Posted: 2010-12-16 kl 12:10

[Ignore]   [# 6]
Expert
Total Posts:  68
Joined  2009-06-01

Jag har varit med om detta tidigare om att som anställd svarade på enkät om sin närmaste chef.
Nackdelen av sådant förfarande är att chefen väljer ut vilka som ska svara på enkäten då det inte var för samtliga anställda att svara. Detta gjorde att chefen valde endast de personer som chefen bedömde att det kommer bli bra svar utifrån chefens tycke vilket samtidigt gjorde att enkätsvaren blev mycket snedvridna.
Hur skulle detta hjälpa chefen i att bli en bättre chef? Chefen var bara utefter att se till att sin egen bild utåt blev så bra som möjligt (med tanke på att få högre lön, ha sin status m.m.)
Läste några inlägg om STP här och hur dom granskar tester. Lönar sig att kolla med dom först för att få en bild på vad för slags enkäter och tester det finns…... STP är ju oberoende

Signature 

Profile

Posted: 2011-06-08 kl 06:37

[Ignore]   [# 7]
Hjälpreda
Total Posts:  12
Joined  2011-05-27

Var i Västerås häromveckan och diskussionen gick med ett antal ABB-anställda. Dom två största arbetsgivarna hade satt ihop någon marknadsföringsploj med stora bokstäver att man var ute efter 1.000 personer. Fick en siffra på att runt 250 personer dök upp.
ABB-anställda hade också via intern e-post fått en enkät där (troligen) ledningen ville veta om de anställda skulle vilja rekommendera ABB som arbetsgivare. Många hade låtit bli att svara på den och fått en påminnelse. Vilket skapade nya frågor om hur denna enkät kunde vara anonym om de som ännu inte svarat kunde få en påminnelse. En person sa också att det var bäst att svara i och med att påminnaren satt i grannkontoret och personen skulle säkert få en muntlig påminnelse.
Om jag satt i sådan sits skulle jag, oavsett hur jag själv tyckte och tänkte, svara positivt på frågan. Anledningen till detta är att jag inte vet hur denna information kommer att användas. Om jag svarar negativt kan osäkerheten bli att man blir omplacerad, av med jobbet el.dyl. och det vill man ju inte om man inte har ett annat jobb att gå till.
Nackdelen med sådana enkäter, precis som Utrikesministern skriver, är att hur ska man få ärliga svar samt hur ska man garantera att svaren behandlas anonymt. Sedan gäller det att förstöra enkäterna snabbt som möjligt för att ingen efterforskning kan göras vilket kan sabotera framtida frågeformulär.

Profile

Posted: 2011-07-14 kl 08:00

[Ignore]   [# 8]
Hjälpreda
Total Posts:  12
Joined  2011-05-27

Läste i en tidning där en kommun genomfört omorganisation genom att säga upp samtliga administratörer vilka får sedan söka dom nya tjänsterna efter att deras närmaste chef har satt betyg på dom. Efter detta har både facket och arbetsgivaren genomfört enkätundersökningar för att se hur denna omorganisation har gått.
Enligt kommunen tyckte närmare 80% av chefer och medarbetare att bedömningarna varit rättvisa.
Fackets siffra landar på 50 %.
Svarsfrekvensen i enkäterna skiljde sig åt.
I kommunens koll blev svarsfrekvensen 43%. Av cheferna svarade 92 av 152.
Fackets svarsfrekvensen blev totalt 60%.
Kan man här dra slutsatsen av att det blir lite tjatigt att flera olika instanser frågar samma sak?
Eller ska man tänka att det är bättre för en själv för att inte mista jobbet svara på arbetsgivarens enkät positivt (man vet inte om den är anonym) och mer sanningsenligt till facket?
Kan man också dra slutsatsen att anställda vill inte svara på enkäter som kommer från arbetsgivaren eftersom dessa enkäter försätter arbetstagaren i en otrevlig situation?

Profile

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 90
Total Registered Members: 160645 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 313
Total Guests: 185 Total Anonymous Users: 0 Total Posts: 403

Active Members: