Var i Västerås häromveckan och diskussionen gick med ett antal ABB-anställda. Dom två största arbetsgivarna hade satt ihop någon marknadsföringsploj med stora bokstäver att man var ute efter 1.000 personer. Fick en siffra på att runt 250 personer dök upp.
ABB-anställda hade också via intern e-post fått en enkät där (troligen) ledningen ville veta om de anställda skulle vilja rekommendera ABB som arbetsgivare. Många hade låtit bli att svara på den och fått en påminnelse. Vilket skapade nya frågor om hur denna enkät kunde vara anonym om de som ännu inte svarat kunde få en påminnelse. En person sa också att det var bäst att svara i och med att påminnaren satt i grannkontoret och personen skulle säkert få en muntlig påminnelse.
Om jag satt i sådan sits skulle jag, oavsett hur jag själv tyckte och tänkte, svara positivt på frågan. Anledningen till detta är att jag inte vet hur denna information kommer att användas. Om jag svarar negativt kan osäkerheten bli att man blir omplacerad, av med jobbet el.dyl. och det vill man ju inte om man inte har ett annat jobb att gå till.
Nackdelen med sådana enkäter, precis som Utrikesministern skriver, är att hur ska man få ärliga svar samt hur ska man garantera att svaren behandlas anonymt. Sedan gäller det att förstöra enkäterna snabbt som möjligt för att ingen efterforskning kan göras vilket kan sabotera framtida frågeformulär.