Annonser:

STARTSIDA

ARKIV

UTBILDNINGAR

EVENEMANG

FORUM

FRÅGA EXPERTERNA

BLOGGAR

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

Filippa Reinfeldt: Management by trevlig
Hon löser konflikter över en mysfika, men glider undan de riktigt svåra frågorna. Som statsministerfru byggde Filippa Reinfeldt upp en mur av medarbetare omkring sig. Nu ändras förutsättningarna.
Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Stölder på arbetsplatsen

Posted: 2008-11-07 kl 03:54

[Ignore]
Hjälpreda
Total Posts:  6
Joined  2008-10-24

Jag är arbetsledare på ett medelstort företag i Uppsala.

Vi jobbar inom “produktion” och är cirka 30 personer på vår avdelning.

Den senaste tiden har flera av mina medarbetare talat om för mig att de blivit bestulen på ägodelar.  Saker försvinner ifrån kaffehörnan och andra “allmänna” utrymmen på vår arbetsplats.  Det har försvunnit cigg, snus och i ett fall en mobiltelefon.

Jag tror att jag vet vem tjuven är, men kan inte bevisa det.  När jag försöker få stöd av min egen chef för att på något sätt sätta stopp för stölderna får jag ingen respons.  Jag tror min chef är lite “rädd” för hur facket kommer se på problemet.

Jag känner mig låst i detta och att jag sviker mina medarbetare om inte jag tar tag i det.

Tacksam för råd!

T i Uppsala

Profile

Posted: 2008-11-11 kl 09:26

[Ignore]   [# 1]
Hjälpreda
Total Posts:  2
Joined  2008-11-07

Jag tror inte facket vill ha en tjuv på arbetsplatsen heller, utan vill säkert att ni tar tag i problemet.

Profile

Posted: 2008-11-11 kl 09:33

[Ignore]   [# 2]
Hjälpreda
Joined  2008-10-24

Ja, om det vore så enkelt.  Den personen vi misstänker för stölderna är förtroendevald i facket.  Det gör det hela lite mer komplicerat.  Sedan vill jag påpeka igen att det är bara misstankar, det kanske är en helt annan person.

Profile

Posted: 2008-11-11 kl 03:31

[Ignore]   [# 3]
Hjälpreda
Total Posts:  1
Joined  2008-11-11

Knepigt problem.  Synd om din chef inte stödjer dig mer.  Ta ett snack med facket om problemet utan att nämna misstänker mot någon.  Kanske problemet löser sig av sig själv då. :)

Profile

Posted: 2008-11-17 kl 07:40

[Ignore]   [# 4]
Resurs
Total Posts:  48
Joined  2008-11-17

Ett logiskt första steg är att polisanmäla. Ge facket info om detta. Att anklaga utan bevis ( och att skaffa bevis är väl ytterst en polisuppgift) kan slå helt snett. Tänk om personen verkligen är oskyldig?

Profile

Posted: 2008-11-17 kl 10:16

[Ignore]   [# 5]
Hjälpreda
Total Posts:  1
Joined  2008-11-17

Gruppen tycker säkert vid det här laget, med rätta, att du borde agera. Situationen är ju ganska allvarlig och kan leda till mycket konflikter och tråkigheter.

Givetvis bör du aldrig anklaga någon för detta om du inte har vattentäta bevis men ingen kan väl begära att du skall fånga tjuven själv? Polisanmäla tycker jag verkar som ett logiskt första steg. Information till övriga inom företaget att detta problem finns är säkert något som skulle kunna förslå för din chef?

Profile

Posted: 2008-11-18 kl 03:44

[Ignore]   [# 6]
Hjälpreda
Joined  2008-10-24

Tack!

Konstigt att vi inte tänkt längre än näsan.  Klart det är en sak för polisen.  Ibland upplever man att man måste ansvara för allt..när man är chef.

tackar!

Profile

Så avslöjas en CV-fuskare ››
Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 109
Total Registered Members: 165939 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 330
Total Guests: 126 Total Anonymous Users: 2 Total Posts: 439

Active Members: