Annonser:

STARTSIDA

ARKIV

UTBILDNINGAR

EVENEMANG

FORUM

FRÅGA EXPERTERNA

BLOGGAR

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

Filippa Reinfeldt: Management by trevlig
Hon löser konflikter över en mysfika, men glider undan de riktigt svåra frågorna. Som statsministerfru byggde Filippa Reinfeldt upp en mur av medarbetare omkring sig. Nu ändras förutsättningarna.
Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Kränkande intervjuer!

Posted: 2012-02-12 kl 09:10

[Ignore]
Hjälpreda
Total Posts:  9
Joined  2011-04-14

När man blivit kallad till intervjuer förväntar man sig att bli bemött med respekt eller som en människa. Företagen brukar predika att behandla andra människor såsom du själv vill bli behandlad. Eller så kan man se i tavlor att ”Här arbetar vi med respekt för varandra och sätter säkerheten högt……”
Vad ska man tänka och säga när rekryterande chefen börjar ignorera sökanden eller snarare kränka sökande på olika subtila sätt.
Vid en intervju träffade jag en chef och dennes chef, som visade sig vara VD. Chefen var måttligt glad över att jag kom på intervju och betedde sig som att man var en börda medan VD:n pratade glatt på och ställde frågor. När VD:n var klar ”dumpade” han mig till den trötta chefen. Under denna tid tog den trötta chefen emot tfnsamtal och gjorde noteringar baksidan på ett papper (som sedan visade sig vara min ansökan). Eftersom VD:n hade sagt till den trötta chefen att bjuda mig på lunch gjorde han det. Under lunchen pratade han inte alls med mig. Visserligen svarade på mina frågor, men tog inga initiativ till att konversera.
Eller att två personer intervjuar mig där den ena sitter och tittar på sin kollega under hela intervjun, som ställer frågor till mig.
Eller att en rekryterande chef sitter tyst och med ett litet leende (kanske för att visa sig intresserad, men med kroppen signalerade att jag inte skulle få jobbet) medan den unga nyanställde spolingen till personalman sitter och ställer frågor till mig. Vid ett tillfälle sa spolingen ”Det är bara jag som ställer frågor här!” och vände sig till den tysta chefen.
Jag har också stött på en rekryterande chef (snart pensionär) som hade en ung spoling till kille som efterträdare. När jag fick frågan om jag var intresserad av att gå en sväng i fabriken svarade jag naturligtvis positivt. Gissa om det blev en språngmarsch där blivande pensionären rent av sprang först med spolingen i hasorna, medan jag försökte titta mig runt i fabriken (försökte ställa frågor) och hänga på dom båda. Båda stannade till någon gång för att se om jag hängde med i deras ”effektiva snabbvisning”.
Jag ställde en fråga till en kamrat om sådana beteenden och jag fick till svar att kamraten hade stött på detta.
Tillfredsställer rekryterande chefer sin egen elakhet? Om en chef har vid en intervju bestämt sig att sökande inte kommer att gå vidare, vad är det som gör att man börjar både signalera med kroppen och dom frågorna man ställer blir mer kränkande?

Profile

Posted: 2012-03-26 kl 11:40

[Ignore]   [# 1]
Resurs
Total Posts:  48
Joined  2008-11-17

Det är inte alltid som hela organisationen är överens om att någon ska rekryteras. I din beskrivning var det sannolikt VD som bestämt över huvudet eller mot chefens vilja att någon ska antällas, någon som kan bli ett hot mot chefens position. Kanske är t.o.m. avsikten att du ska vara ett alternativ till chefen i framtiden, och det känner han. Om man inte är desperat efter jobb, så är mitt råd att inte gå vidare, det kan bli en hopplös kamp mot en chef som inte vill ha dig.

Profile

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 109
Total Registered Members: 165939 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 330
Total Guests: 130 Total Anonymous Users: 1 Total Posts: 439

Active Members: