Annonser:

STARTSIDA

ARKIV

UTBILDNINGAR

EVENEMANG

FORUM

FRÅGA EXPERTERNA

BLOGGAR

ANNONSERA

PRENUMERERA

OM CHEF

Filippa Reinfeldt: Management by trevlig
Hon löser konflikter över en mysfika, men glider undan de riktigt svåra frågorna. Som statsministerfru byggde Filippa Reinfeldt upp en mur av medarbetare omkring sig. Nu ändras förutsättningarna.
Läs mer

Ledarligan – topplistan över de bästa och sämsta cheferna
Welcome Guest
Welcome Guest Login Register Member List

Suspekta rekryteringsannonser

Posted: 2011-10-07 kl 07:49

[Ignore]
Hjälpreda
Total Posts:  8
Joined  2011-07-11

Får en branschtidning varje vecka hem och nyligen fastnade jag för en konstig annons där man ville rekrytera personal. Man skriver att ett internationellt verkstadsföretag söker folk som kan leda deras allra mest spännande och största utvecklingsprojekt, en projektledare med erfarenhet.
Man skriver inom vilken bransch detta gäller, men inte vilket företag. Man hänvisar i annonsen till rekryteringsfirman, som inte heller nämns vid namn, även om mobiltfnnr inte heller finns registrerad. Något namn på kontaktpersonen nämns inte.
E-post adressen är till en gratis e-post leverantör typ gmail.
Man börjar få kalla kårar när sådana saker dyker upp i en respekterad branschtidning och jag undrar vad det är för hemlighetsmakeri bakom detta.
Jag själv söker ju inte jobb via en rekryteringsbolag om inte företaget nämns vid namn.

[ Edited: 07 oktober 2011 08:11 FM Anders H ström]

Profile

Posted: 2011-10-11 kl 03:45

[Ignore]   [# 1]
Hjälpreda
Total Posts:  4
Joined  2011-10-11

Som rekryterare kan man ibland jobba med antingen kund eller kandidater anonyma en bit in i processen. Men då är syftet att båda parter skall kunna titta på uppdrag / kompetens utan att påverkas av annan kunskap, förutfattade meningar eller dylikt. Det kan även handla om att en kandidat inte vill att kunden skall ha namnet innan de verkligen visar intresse för profilen, inte bara ett intresse för att kolla av en konkurrent eller dylikt.

När man är längre in i processen blir det bara konstigt att inte köra med öppna kort.  Diskretion skall användas med föruft.

Här låter det mer som företaget vill hitta kandidater till sin kandidatbank.

Profile

Posted: 2011-10-13 kl 08:02

[Ignore]   [# 2]
Hjälpreda
Total Posts:  8
Joined  2011-07-11

Jag ser att man kan bifoga filer här så jag lägger in den suspekta annonsen…

Image Attachments  Suspekt annons liten.jpg

Profile

Posted: 2011-10-13 kl 08:07

[Ignore]   [# 3]
Hjälpreda
Total Posts:  4
Joined  2011-10-11

Ingen namn på varken företag eller rekryteringsföretag.
gmail som kontakt.
Kontantkortsmobil.

Håller med om att det låter riktigt konstigt.

Profile

Visitor Statistics
The most visitors ever was 3074, on 2011-03-21 03:06 EM Total Topics: 109
Total Registered Members: 165939 Total Logged-in Users: 0 Total Replies: 330
Total Guests: 126 Total Anonymous Users: 2 Total Posts: 439

Active Members: