

(om) Att utveckla verksamheten - och dig själv.
Detta är en »extern« bloggare, som själv ansvarar för innehållet i bloggen.
Mer om Leif ... Under de senaste 15 åren arbetat som
Managementkonsult i egen låda (Uptodate ® AB). Specialiserad på; Utveckling av affärsmodeller och strategier för befintliga och nya marknader. Operativ effektivitet mot marknader. Kvalitativa undersökningar/analyser. Projektledning i förändrings-processer. Utveckling av intern effektivitet och optimering av kundnytta i verksamheters processer. Ledarskapsfrågor och organisationers styrning. Varit engagerad som coach till VDar och ledningsgrupper. Då och då blivit inhyrd som interim chef. Ideellt arbetat som coach till nyföretagare inom och utanför Sverige.
Ser ständigt nya affärsidéer och har inte kunnat låta bli att starta upp ett antal av dem, fått dem lönsamma och sålt av. Är välutbildad inom det jag håller på med.
Personliga kännetecken (som andra sagt i oberoende undersökningar).
Idérik och kreativ. Samtidigt analytisk och strukturerad. Strategisk i sitt synsätt. Pragmatisk med fokus på det väsentliga. Problemlösare. Bra på att entusiasmera och hantera människor. Snabb i att sätta sig in i affärslogiken och helt nya situationer.
Vi är sannolikt sämst i världen på att mingla och ta möjligheter till att knyta nya kontakter. Verkar sakna engagemang, ambition och framåtanda. Är vi oss själva nog ? Har det svenska ”JAGET” fått hybris ?
Flera av mina utländska affärsbekanta som kommer hit klagar över den passivitet i beteende de upplever. Att vi verkar lite lata, ointresserade och föga service minded.

Flera svenska och internationella nätverkssajter har tagit upp ungefär samma sak. Att vi är tröga i att besvara mail, inte kommer till möten och nätverksevents som vi sagt att vi ska komma till. Och kommer vi, så står vi ofta passivt i ett hörn - och går hem inom en timme för att äta middag.
Alltför sällan kommenterar vi artiklar och tar inte aktiv del i diskussioner på de sajter vi besöker. Uppträder som slöa ”bevakare” - som ”Piping Tom´s”. Väntar passivt för att se om det ska komma några ”stekta sparvar” flygande som vi kan utnyttja för egen del.
Att vi ska bidra - ge tillbaka - kan andra glömma.
Bland andra generationens välutbildade invandrare förvånas man över hur vi ursprungssvenskar (företagare) verkar helt ointresserade av ”klara” säljchanser som erbjudits. Är vi lite självgoda och lata?
Var har Sverige för framtidsutsikter med den mentaliteten ?
Kommentera det här - om du orkar 
.
07:35 Skrivet av Leif Näslund
(20) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer (20)
»The Medium is the Message« myntades av forskaren och författaren Marshall McLuhan. Hans budskap har blivit legendariskt och finns i medvetandet hos de flesta som är sysselsatta inom media och informationsspridning.
McLuhans tes är att varje medium (= kanal för spridning av information), »i sig självt har en inneboende information och ett eget budskap«. Skilt från den information som kanalen ska förmedla. Att kanalernas egna inneboende budskap därför kommer att blandas och leva i en symbiotisk relation med den information kanalen förmedlar. Eller - i klartext. Samma informationsinnehåll, presenterat i olika media, kommer att upplevas olika av publiken beroende på i vilket media man får del av det. Kanalen påverkar förståelsen och om man gillar informationen eller inte. Så har du ett budskap. Se till att plantera det på rätt ställe - i rätt miljö, situation och tidpunkt.
Jag kom att tänka på det här när jag läste Anders Mildners krönika i Svenska Dagbladet. Anders berättade att han hade jobbat hårt under ett halvår för att få en konferens att bli verklighet. 300 infann sig och alla var nöjda med talarnas insats. Samtidigt sändes konferensens i realtid på nätet. Den följdes där av 600 personer. Men här fanns det de som inte var lika nöjda utan tyckte att innehållet var för basalt. Två olika media (kanaler). Två olika upplevelser och omdömen.
När du går på krogen för att lyssna på stand-ups. Då vet du vad du ger dig in på i det mediet. Är beredd på att bli gäcklad när de skruvar till verkligheten - och du skrattar. Men i ett annat media skulle du troligen inte acceptera någon annan säger samma sak (om du inte gillar Alex Schulman).
För att »skruva till« McLuhans tes ytterligare - utanför traditionella media:
15:13 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Mitt förra blogginlägg handlade om » tro på sig själv« som huvudnyckeln för att nå framgång. Att det gör att du »vågar« och skapar »förmågan« att klara av det.. Men frågan är om inte PASSION för det man gör än mer leder till att man «vill«, »vågar« och får förmåga att lyckas. Båda behövs förutsättningarna behövs lika mycket.
Du behöver en PASSION för att lyckas. En passion kommer ju inte utifrån tomma intet. Den måste, genuint, bottna i något som är kopplat till vad som skulle få dig att vakna upp varje morgon och säga »Wow - äntligen en ny dag för att ta i tu med att förverkliga det jag vill åstadkomma«.
Du behöver inte veta exakt (behöver inte ha en klar affärsidé, om du är entreprenör). Men du måste lära dig själv vad som triggar dig ? Du måste veta inriktningen och helst också områdena som kan skapa denna passion. Du måste fråga dig »varför vill jag göra detta« ?. Kan det ge mig en uthållig glädje ?
Den är ytterst smittsam. Den påverkar alla i din omgivning. Dina partners, leverantörer, anställda, investorer – och kunderna. Passion är säljande. Din passion transformeras till varje fiber hos mottagarnas kroppar – de som möter det i ditt beteende. Passionen är mångdubbelt viktigare än dina befintliga kunskaper och själva produkten/tjänsten. Din passion måste vara »en produkt av din business« och i allt du gör. Livet är för kort för att inte vara kul !
.
04:14 Skrivet av Leif Näslund
(2) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Hur når man framgång ? Jag har min bild och den är solklar. Först och främst måste man tro på sig själv och sin förmåga.
Framgång kan man nå inom vad som helst. Det är bara var och en själv som kan bestämma vad den vill lägga in för värden och resultat i det begreppet. Det kan vara att lyckas få livet att rulla på i sin gamla vanliga lunk. Att förbli frisk. Att lyckats sälja in något. Tjäna mycket pengar. Nå en position. Smått som stort. Här håller jag mig till jobblivet. Att nå framgång som entreprenör, som chef, eller som anställd.
Alla kan vi nå obegränsad framgång. Om vi lyckas eller inte sitter helt och hållet i vad som sker under »luvan«. Inte i våra hjärnors kapacitet (där finns mer än vad som krävs). Inte heller i våra upparbetade kunskaper (det är färskvara). Utan i synen på oss själva. I tron på oss själva. Här finns huvudnyckeln till framgång
Självförtroendet leder vidare till »vilja«, »våga« och »förmåga« (som är obegränsad för oss alla). Det som utmärker lyckosamma företagare och entreprenörer (liksom dito chefer och andra anställda) är att de från grunden haft, eller sett till att skaffa sig, självförtroende. En obegränsad tro på sig själva – ”kan han/hon så kan jag”. Och dessa framgångsrika personer är sällan smartare eller kunnigare än du och jag. Att mentalt, från början, intala sig att »jag är det jag vill bli« leder efterhand till att du blir det. Och det är aldrig för sent.
Passion. Men det kommer jag till i ett senare inlägg..
.
12:36 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Vem kan du lita på ? Kan du över huvud taget lita på någon - i det som skrivs, det du hör och det du ser ?
I ett möte jag hade häromdagen diskuterade vi ungdomars attityder, behov och beteenden – och vad/vem som styr deras beteenden. »Kidsens« har normalt ett väl utvecklat informellt system i att utnyttja närmaste kompiskretsen. Det är inte »en« person de vänder sig till för att få råd, utan olika kompisar beroende på vad de gäller för problem och område. Ingen är ensam kung eller drottning i vetandet, eller rådgivare om allt. I ett avseende avviker speciellt tjejernas beteende från den mallen. I »mode« använder de sig, i första hand, av ModeBloggarna.
De tre största modebloggarna har »var och en« lika många »unika« besökare »per vecka« för att fylla 20 fullsatta Globen-föreställningar – om och om igen, vecka efter vecka. Vilken världsartist kan slå det ? De dessa bloggare skriver om säljer slut direkt i alla affärer. Hur är detta möjligt frågade vi oss på mötet. Kidsen vet ju att dessa mode-språkrör är mer eller mindre »köpta« – och definitivt att de är synnerligen subjektivt »pro« något i sina val.
Min tes är att det i grunden handlar om idoldyrkan. Kidsen vill vara som de populära bloggarna och därför gör de som bloggarna säger. Att kidsen inte vänder sig till sina närmaste kompisar, vad gäller mode, beror på att de inte kan tänka sig ha en nära kompis som idol.
Litar man mer på en utbildad journalist än en bloggare eller krönikör (som »tycker«). Intressant fråga. Då måste man samtidigt fråga sig om en journalist kan vara mer objektiv – mer säger en sanningen - än en bloggare (seriös dito). Journalister väljer ju ämne och vinklingar precis som en bloggare. Väljer till och väljer bort text precis som en bloggare. Men journalisten gör det under en »journalistisk täckmantel« - ett skriftligt manér – »till synes« utan personligt tyckande.
Både journalisterna och bloggarna har samma sätt att tänka och bete sig vad gäller att forma uppseendeväckande rubriker och ingresser. Allt för att vi ska få läsarna att gå vidare i texten.
Jag skrev nyligen, som bloggare, två olika bloggartiklar med utgångspunkt från en undersökning som Handelshögskolan i Stockholm har genomfört. Den ena handlade om mångfald (Mångfald – vad – varför, hur ? ). Jag redovisade siffrorna korrekt rakt upp och ned – men tillät mig som bloggare att också lägga till min egen analys och »tyckanden«.
En journalist skrev också en artikel utifrån samma undersökning. (Var femte tror att mångfalden kommer automatiskt ). Vinklat lite annorlunda - men korrekt från grundmaterialet. Gav inga egna analyser/synpunkter. Alltså inga »tyckanden«. En mycket bra artikel för övrigt.
Upplever du att seriösa bloggare är mindre trovärdiga i sina artiklar än journalisterna som skriver med en annan vinkling – utifrån samma grundmaterial – men utan egna »tyckanden« ? Det handlar inte om bra eller dåliga artiklar. Bara om bloggares trovärdighet relativt journalistiska alster. Läs de båda artiklarna, jämför och tyck till.
Läs de relaterade artiklarna.
Var femte tror att mångfalden kommer automatiskt .
Mångfald – vad, varför, hur ?
Unga vill inte ta ansvar och inte bli chefer.
.
23:16 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Kreativitet har blivit ett honörsord. Alla ska vara så kreativa som möjligt på jobbet. Men tittar man runt på de flesta arbetsplatser så hittar man inte mycket av kreativitet. Vare sig i nya idéer eller i miljöer och arbetssätt som främjar ett nytänkande. Tvärt emot den så kallade Kreativa Industrin (Kunskapsindustrin) som består av företag där man i högre grad betalar sina anställda för att tänka.
För att detta inlägg inte ska bli för långt (det är ju en blogg), så slutar jag här. Men jag återkommer gärna med tips och trix om hur man bygger en innovativ arbetsplats och leder kreativa möten. Men bara om ni vill. Det ser jag på antalet som läser det här och på antalet kommentarer. Upp till dig att agera.
.
08:20 Skrivet av Leif Näslund
(4) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Näringslivet ropar högt efter ökat mångfald.
Tror du dem ? Jag är tveksam om deras ärlighet.
Den undersökning jag refererar till säger ju inte att kvinnor inte skulle kunna ha kompetens som leder till bättre innovation. Eller att de inte har erfarenhet som leder till minskad likriktning. Men att just mångfald av kön dyker upp »bara för« att det ska leda till »bättre image« skorrar lite illavarslande i mina öron. Jag läser det med automatik som om »fler kvinnor« ska leda till »förbättrad image« utåt.
Undersökningens topplista säger att mångfaldens främsta påverkan är »mer innovation«, »mindre likriktning«, »externa bilden av företaget« och »lättare att rekrytera«.
De säger i denna undersökning att mångfalden är synnerligen viktig, men i betydligt lägre grad att det skapar högre kvalitet på medarbetarna, eller skapar högre effektivitet, eller bättre ekonomiska resultat! Är det inte vad det går ut på ? Effektivitet och resultat. Eller har jag fattat allt fel. Hur kan man å ena sidan säga att mångfald är synnerligen viktigt för företagens framgång och å andra sidan säga att det har mindre betydelse för effektiviteten och resultatet? Eller är detta bara läpparnas bekännelse det här med mångfald?
Det säger de i undersökningen. Jag tror inte på dem. Lika lite som jag tror på ISO-certifieringar (bara papper i en pärm som står i en hylla hos någon intern stabsperson). Lika lite som jag tror på Miljö-certifieringar, vars enda synliga, verkligt praktiska avtryck, är att man bytt ut plastskeden till kaffemuggen mot en träpinne. Ledarna är också emot kvotering på ledande poster (här håller jag med). Man vill i stället satsa på information och opinionsbildning som det effektivaste sättet att öka mångfalden. Man nämner IKEA, H&M och McDonalds som bäst på mångfald. Här har man bra förebilder, men hur många har gjort en benchmark på dessa företag för att skapa ett slagkraftigt internt program för att nå dit. Nada - tror jag. Att enbart luta sig mot information och opinionsbildning känns för mig som om man skjuter över problemet till politiker och massmedia.
Källa: Handelshögsskolan i Stockholms undersökning
PS. Som konsult i utveckling av verksamheter (framför allt inom storföretag) har jag med denna artikel bränt mina kort för att få ytterligare uppdrag. I alla fall inom Sverige. Ni får kompensera mitt ekonomiska bortfall genom att ge rikligt med kommentarer.
.
☺
14:04 Skrivet av Leif Näslund
(8) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Världen över pratas det just nu om att hitta och höja upp talanger som » de nya hjältarna« - som en fråga för framgång och överlevnad för varje företag och organisation. I Sverige är det främst Veckans Affärers publisher Pontus Schultz som medialt driver opinionen och diskussionen. Därför har jag tagit hans bloggartikel » Svenska företag usla på talang « som utgångspunkt för den här artikeln i min blogg.
Låt oss gå tillbaka ett steg. Vad är talang ? Vad ser du framför dig i det ordet. Jag tänker omedelbart på idrott och Idol. Unga som har en förmåga »ett frö som eventuellt kan bli något«. Inte en färdig person. Men med en medfödd möjlighet som kan utvecklas. På WikiPedia definieras talang med; »övergenomsnittlig fallenhet eller förmåga för någon verksamhet, i intellektuell, fysisk eller annan mening«. Aha. Det innebär ju att väldigt väldigt många är talanger. Nästan alla. Åtminstone på ett eller flera sätt: Men också att alla skulle kunna öka på sin talang i rätt miljö och med träning och erfarenhet. Under hela livet. Men det kräver att individen fokuserar på sin talang. Och inte minst. Att chefen identifierar din talang och ger dig den miljö och förutsättning för att utveckla den.
Som individ måste du också ta ansvar för din egen talang. Först och främst själv identifiera den. Vara ärlig mot dig själv och se vad som är »din grej«, utan att snegla mot trender. Sedan träna upp den genom att ägna dig åt den. I varje människa finns en Supertalang (inom »sin grej«). Fokuserar man på just det - och lägger lite hårt arbete - så kommer man dit. Men det förutsätter också att få jobba i rätt miljö – och med rätt chef – för att det ska bli möjligt. Annars. Flytta på dig. Supertalangerna gör det snabbt eftersom de vet vad de tror på och vad de kan. De accepterar inte »fel chef« och en odynamisk miljö, för där växer inte deras talang. Det är har stora likheter med entreprenörskap. Men inte nödvändigtvis egoism. Dagens entreprenörer vet vad de vill. De vill skapa ett bestående värde och effekt och vet att de inte kan göra det ensamma. Ett slags »macroindivualism«. Inom lite större företag prata man om »intraprenörskap«. Det är samma sak. Enda skillnaden är att företaget har lyckats (eller vill lyckas) skapa en miljö där talangerna stannar kvar i stället för att bli egna entreprenörer. Det här kommer jag att återkomma till och fördjupa i senare bloggartiklar.
Läs Pontus Schultz bloggartikel.
Fler artiklar relaterat till detta ämne.
Generationsmanifestet.
Så förädlar du din talang.
Dags att ersätta enfald med mångfald.
Storbolagen tappar talangerna i krisen
.
09:13 Skrivet av Leif Näslund
(6) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Jag var på SSES seminarium »Good Morning 2019« för några dagar sedan. En av talarna var Ekonomie doktor Kjell A Nordström. Han blev känd genom boken Funky Business (1999) och är nu en av världens mest eftertraktade (och dyraste) tänkare och föreläsare.
Kapitalismen är en »maskin« som bara söker effektivitet. Förvänta inget annat.
.
05:23 Skrivet av Leif Näslund
(6) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
De vill inte jobba för mycket. Men de vill avancera – och snabbt ska det gå. Det handlar om 80-talisterna. Den generation som blivit curlad av sina föräldrar.
.
Handelshögskolan i Stockholm har frågat ett hundratal VDar och marknadschefer om näringslivets behov inom Humankapital. De fick samtidigt bedöma den unga nyexaminerade generationens inställningar (attityd, vilja, drive), deras inneboende förmågor, samt kompetens (inlärda kunskaper).
Företagen värdesätter främst viljan till att ta ansvar, viljan att leda andra och viljan till kontinuerlig utveckling. Förmågan att skapa relationer, att övertyga och att tänka analytiskt såväl som strategiskt, kommer också högt på deras önskelista. Framgångsrika ledare måste också vara beredda att arbeta mycket.
Hos de unga, saknar företagen förmågan att hantera konflikter, att förhandla, samt att tänka strategiskt (långsiktig utifrån ett helhetsperspektiv). Har Curlingföräldrarnas beteende gjort att de aldrig behövt träna konflikthantering och förhandlingsteknik ?
Företagen förutsätter att du har inlärda kunskaper på universitetsnivå. Men behoven varierar mellan branscherna. Här en lista på vad de värdesätter särskilt högt (jämfört med snittet - som generellt kan ligga högt). Alltså. Här har de kunskapsbrist på spetsnivå idag.
Läs chef.se´s artikel »så ska du vara för att få jobb «.
Läs chef.se´s krönika »80-talisterna blir också 40-talister «
.
20:31 Skrivet av Leif Näslund
(9) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Under de närmaste veckorna ska du testa »Härm-metoden« på alla människor du träffar. På helt nya personer såväl som de du redan har en relation till. Gör du det konsekvent och på ett seriöst sätt så kommer du att märka en påtaglig skillnad i deras beteende mot dig. Kom sen tillbaka hit och berätta hur det gick.
#2. Diskret och gradvis börjar du härmas (i allt du ser/hör), inklusive ansiktsuttryck. Men bara lite grand. Samma sak men mindre. Fördröj rörelserna i tid. Bete dig som hon gör.
#3. Det här (#2) gör du bara i början av mötet – under etableringsfasen. Du märker, på hennes positiva attityd till dig, när det är dags att sluta spegla hennes beteende. Då förändrar du sakta ditt eget kroppsspråk till ett öppet och positivt. Samma förändring sker då hos henne (även i sinnesstämningen). Hon börjar alltså följa dig.
Jo. Du har anpassat dig till hur den andre personen föredrar att kommunicera genom att bete dig som hon. Du har signalerat; jag är som du, du är trygg med mig, du kan lita på mig. När vi möts så anpassar vi oss alltid fram och tillbaka till varandra (turas om att följa och leda varandra). Skillnaden här är att du tagit kommandot vid introduktionen så att hon blivit positiv till dig redan från början. Det spiller över på att hon också är mer beredd att lyssna på och acceptera dina förslag och idéer. Och det är inte så underligt. Att inte hålla med dig är att inte hålla med sig själv !
Dig själv, givetvis. Vem tycker du näst bäst om ? Någon som är som du, självfallet. Människor tycker om människor som är som dem själva. Vi umgås med människor som är som vi. Vi väljer våra närmaste vänner utifrån vilka som får oss att känna oss bekväma med att vara precis som vi är. Vi anställer människor som är som oss själva.
Största delen av all kommunikation sker ordlöst – och omedvetet. I kroppsspråk, blickar, tempo, lukter, tonfall, känslolägen., etc. Vi har ingen koll på vad som signaleras ut från oss själva eller in till oss från andra.
Se vad som händer på utsidan så förstår du insidan. Så träna din förmåga att observera vilka kroppsliga förändringar som sker hos den du kommunicerar med. Och hos dig själv. Observera hur andra kommunicerar ordlöst med varandra.
Tankar är en elektrokemisk process i din hjärna. Hjärncellerna signalerar till varandra enligt olika mönster (cellnätverk). Tidigare tänkt tanke upprepar det mönstret. Nya tankar bildar nya cellnätverk. Tankemönstren påverkar din kropp (utsöndring av hormoner) och styr i slutänden vår andning, blodflöde, pupillstorlek, etc.
Omvänt. Det vi gör med kroppen påverkar våra mentala processer. Kropp och tankar speglar och interagerar med varandra.
Jag blir jag genom att förstå vem du är. Vi speglar oss själva mot andra – och tolkar andra utifrån oss själva. Kommunikation är att spegla sig i varandra.
Vårt medvetande går inte att lita på.Frågar du män om det var ett medvetet val de just gjorde säger 90 % JA. Kvinnorna var inte riktigt lika sturska. I verkligheten gjorde 90 % ett omedvetet val.. Hjärnan lurar dig. Konstruerar en illusion av verkligheten.
Att hela tiden göras medvetna val tar för lång tid. Vad som är viktigt och inte viktigt måste bestämmas omedelbart vid beslut – på bråkdelen av en sekund.
»Tankeläsaren«, programledaren och föreläsaren Henrik Fexeus har gett ut pocketboken; »Konsten att läsa tankar. Hur du förstår och påverkar andra – utan att de märker det«. Köp den. En billig och lönsam investering (37 kr på adlibris.com). Jag har tagit en hel del av det jag skrivit här utifrån det första kapitlet i denna bok. Men det finns massor mer i metoder och tips att hämta i hans bok. Är du nyfiken på honom så kolla in hans hemsida och blogg (http://www.henrikfexeus.se)
.
08:49 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Många har en negativ upplevelse av ordet »säljare«. Ser framför sig en damsugarsäljare som knackar på dörren, sätter in foten mellan dörren och karmen så att den inte kan stängas – och har en oerhörd verbal svada för att »knäcka« den stackars kunden till att mot sin vilja köpa produkten. Vi ser tyvärr många exempel på det även idag.
Våra tungor är den största och kraftigaste muskel vi har i kroppen. Och vår största fiende. Någonting har gått fel här när »han« skapade oss. Det borde vara öronen som skulle vara mest utvecklade. Det är med dem vi når framgång. Att sälja är inte att prata mest utan att lyssna mest - och ställa smarta frågor så att den andre själv kommer fram till den lösningen som gynnar din vilja. Precis som en bra chef, en bra coach, och en psykolog/terapeut agerar.
.
11:49 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Du vet redan allt - egentligen. Det finns där i din hjärna (medvetet eller omedvetet). Om än inte alltid sorterat och färdigstrukturerat så att det kan poppar upp just när du behöver det som bäst. Så stimulera och träna din hjärna att alltid vara energiladdad och fungera effektivt. Utifrån det som är du, »dig själv« och ditt sunda förnuft. Du kan ju aldrig vara bättre än när du är »dig själv«.
Jan Eliasson sa på Stora Chefsdagen att »det är så mycket klyschor om självklara saker« runt ledarskapsfrågor. Att ledarskap handlar om att »tillämpa allmänmänskliga principer«. Skapa förtroende. Få andra människor att växa. »Se« andra människor och ge feedback och uppskattning. Jan menade också att det är »så mycket prat om att må dåligt« i Sverige. Och att »konflikter alltid handlar om känslor«. Men det här vet du ju redan. Behöver du fler punktlistor om »hur en bra chef ska vara och bete sig« eller om vad konflikter handlar om ?
.
08:42 Skrivet av Leif Näslund
(4) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Glöm alla artiklar och böcker du har läst – och seminarier du har gått på. Här får du den ultimata och självklara lösningens första steg
.
Du vet ju – egentligen – redan allting. Att ditt beteende formas i och dirigeras från din hjärna. Att det i längden inte går att tvinga hjärnan att leverera ett oärligt beteende. Den slår, förr eller senare, bakut. Bara vägrar. Den enda lösningen är att vara dig själv – gentemot dig själv och ut mot din omgivning. Det signalerar rakhet och ärlighet, som i sin tur skapar en trygghet i din omgivning - och respekt. Klarar du det har du kommit långt som människa och ledare.
Ja, i princip. Är du genuint ärlig mellan tanke och handling så innebär det att du har öppnat upp dig mot ditt eget inre. Med automatik, brukar det också föra med sig att du har öppnat upp dig mot andra människor och har en bild av det som sker och påverkar skeenden och varför. Du har fått en helhetssyn på tillvaron. På gott och ont. På gott, att du fått en ödmjukhet och förståelse för människors olikheter och verklighetens brister. I bästa fall ser du det som något naturligt och använder dig av det på ett positivt sätt. Du har fått en självsäkerhet - utan att behöva snegla på hur andra gör för att anpassa dig. Du går, med din inre »klarhet« efter sunt förnuft i varje situation. Då har du alla möjligheter att bli en superb chef och ledare som skapar påtagliga resultat och dynamik i din organisation. I värsta fall (eller bästa just för dig), så bryter du dig loss och väljer annan arbetsgivare eller startar eget.
Är det flum och ett filosofiskt önsketänkande ? Rent av »bull shit« utifrån din verklighet?
PS.
I nästa blogginlägg (på torsdag) kommer jag att ta upp det jag vill kalla »Människans Gyllene Snitt« och hur man skulle kunna utveckla »sitt själv«. Utan att behöva läsa hur andra gör, eller »hur man bör göra« i alla de quick fix artiklar du matas med. DS
.
21:24 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Upplever du, som jag, att vi då och då snubblar över något som skrivits, något som sagts, något vi upplevt - med våra sinnen - som fått oss att stanna till en stund. Gett oss en tankeställare över vad vi håller på med egentligen. Privat eller i arbetslivet. Att det finns något mer rätt eller viktigare att ta till oss på vår väg mot ›något‹. Kanske att även detta ›något‹ vi strävat mot är fel. Eller bara känslan; ›just så här är det‹.
› Lycka verkar vara något vi producerar snarare än konsumerar. Lyckan är inte en plats utan en resa‹ (idéhistorikern Johan Norberg).
› Hela livet är bara omtagningar‹.
› Det är våra fel som gör oss till människor‹.
› Hur man berättar en historia är viktigare än historien själv‹.
› Kommunikation är att spegla sig i varandra‹.
› Man tolkar andra utifrån sig själv‹.
› Man måste vara idealist för att veta vart man är på väg. Men sedan måste man vara pragmatiker för att komma någonstans alls‹.
› Eftersom människorna inte är nya utan grundade och har formats av det som funnits tidigare, gör vi om samma misstag, glömmer, är fast vid det gamla och motarbetar förändringar‹ (Henning Mankell).
› Tiden och döden är inget man ska oroa sig för eftersom man inte kan göra något åt den. En människa kan bjuda motstånd enbart genom att försöka bredda tiden, utnyttja den – aldrig försöka häva dess framfart‹ (Henning Mankell).
› Olika uppfattningar är att ha olika mål. Vi kan bara konstatera att vi har olika vind i våra segel‹ (Henning Mankell).
› Sökande efter sanningen är som att betrakta en snigel som jagar en snigel‹ (Henning Mankell).
› Vill man laga omelett måste man knäcka ägg‹ (syniker om människor vid förändringar).
› Vi kan inte använda våra egna vattenpass i möten med andra kulturer‹.
› När man blir äldre rusar man inte bara framåt. Vi letar efter oss själva, vilka vi var och är, nu och då‹.
› Ett slut är bara en punkt och alltid början på något nytt‹.
› Sanning är aldrig objektiv, men i bästa fall byggd på saklighet‹.
› Att tänka nytt är att överlista sitt eget medvetande‹.
› Att skifta från det gamla till det som ska komma är den enda tradition värd att bevara‹ (Markus Wallenberg jr 1946).
› Sanningen är bara en del av verkligheten‹.
› Alla söker en perfekt vägvisare. Det är bara det att vägvisare är människor‹ (Paulo Coelho).
› Mötet med den högre kraften ligger inom räckhåll för var och en. Men långt från den som lägger över ansvaret på andra‹ (Paulo Coelho).
› En grupp människor som arbetar tillsammans är som en orkester. En god chef är som en dirigent. Han vet vilket instrument som är ostämt och vilka som sprider mest vibrationer, och vilka som helt enkelt följer med i spelet‹ (Paulo Coelho).
› Verkligheten är inget annat än elektrisk stimuli på våra hjärnor‹ (Paulo Coelho).
› Glädjen smittar, liksom entusiasmen och kärleken – upplevs intuitivt av omgivningen‹ (Paulo Coelho).
› För att gå utanför reglerna är det nödvändigt att kunna dem och respektera dem‹ (Paulo Coelho).
› Att upprepa sig och inte förmått växa‹ (Paulo Coelho).
› Den mest erfarne säger aldrig: Gå den här vägen. Han säger; Varför gör du det inte ? För varje väg är unik och varje öde är personligt. Denna sanna mästaren tar fram modet hos sina lärjungar‹ (Paulo Coeho).
› Effektivitet är något som fungerar först när man har en riktning. Har man en gång förlorat den blir alla försök att uppnå den kraftlösa. Att effektivt ta sig i fel riktning är värre än att stå still‹ (Haruki Murakami).
Har du några ord eller andra upplevelser som fått dig att stanna till och tänka. Delge oss dem i kommentarerna nedan.
.
22:23 Skrivet av Leif Näslund
(8) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Att vara anställd är ingen skam. Anställda är viktiga – främst för att de privata företagen ska kunna växa. Men nationens hjältar blir de inte. Det blir du bara som företagare.
Ta bort alla privata företag så försvinner vård, skola, omsorg och all annan offentlig service. Så är det. Det går inte att snacka bort. Men många verkar inte ha förstått det.
Det är bara de privata företagen som kan skapa tillväxt i sysselsättning och teknisk utveckling – och därmed säkerställa den offentliga service som vi behöver. Och småföretagen är här de viktigaste. Att rösta på något parti som inte helhjärtat stödjer företagarutveckling blir att skjuta sig själv i foten – och sina barns och barnbarns.
Sverige består till 10 % av egenföretagare (inom EU och i USA 15%). Det har hittills gått bra ändå för att vi har haft osedvanligt många stora och globalt exporterande företag (i förhållande till vår folkmängd) som sysselsatt många svenskar. Men nu förändras det. De stora företagen ökar sin omsättning men minskar antalet anställda i Sverige. 0,2 % av företagen som har mer än 200 anställda sysselsätter idag 40 %. (minskande). De medelstora företagen (50-200 anställda) 20 % (minskande) De små företagen 40 % (ökande).
Vårt problem är att vi har alldeles för få medelstora företag (sämst i EU) och alldeles för få nystartande företag (sämst i EU). Dessa har inte fullt ut orkat ersätta tappet i sysselsättning från de stora företagen. Eller snarare. De har inte velat eller haft förmågan att växa.
Invandrade svenskar startar fler företag än ursprungssvenskar – och anställer också fler – sett utifrån hur få de är. Vi som lever multikulturellt i vardagen ser också den andra generationens unga invandrares energi och verklig vilja att starta nya företag (mer än hos oss ursprungssvenskar). Och de är duktiga. De som funderar på att rösta på något parti som vill förhindra invandring gör Sverige en stor otjänst.
Bli en hjälte Gör DU verklighet av att starta ett företag blir du en Hjälte. Vill DU växa - och exportera – blir du en Superhjälte. Investerar DU i småföretag med växtmöjligheter så får du en stjärna i himlen. Gäller även banker. Så våga kyssa grodan och kronan blir din.
Det stora antal som kan tänka sig att starta företag säger en hel del om behovet av frihet, att skapa och utveckla något själv – och sig själv. Förverkligande. Att bli synlig. Få utlopp för sitt inneboende engagemang och sin kapacitet. Det är inte pengar som driver.
Det indikerar att nuvarande rigida organisationer inte förmår att tillfredsställa de anställdas behov. Inte lyckas skapa utveckling för individen och ta tillvara deras verkliga kapacitet. Jag ser koppling mellan att så många vill byta jobb och starta företag. Många går kanske inte till något utan från något.
PS. Är du intresserad av att jag skriver ›om att starta företag‹ ?
.
05:03 Skrivet av Leif Näslund
(8) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Det är inte jag som säger det här utan en av mina vänner, Sheridan Tatsuno, lite skämtsamt.
Sheridan har japanskt ursprung men är född och utbildad i USA. Flaxar mellan världsdelarna som analytiker, strategy planner, marknadsförare och rådgivare till regeringsrepresentanter, globala storföretag, universitet och Venture Capitalists i Japan, Asien, Europa och USA. Eftersom han bott i Tokyo till och från, och nu senast i Sverige under nästa två år (men merparten av sin tid i San Francisco) är hans iakttagelser intressanta. Han tänker mycket runt företags och nationers kulturella särrdrag, dess styrkor, brister och påverkan.
Nu reser han tillbaka till San Francisco (sitt hjärta) för att han saknar den fysiska dynamik., spirit och det idéflöden som finns där - mer än någon annan stans.
Det intressanta är hans analys av oss svenskar relativt andra nationer.
När han kom hit till Sverige så upplevde han efter ett tag att det var något hemtamt med Sverige som han inte direkt kunde ta på. Till slut ramlade kronan ned. Sverige och Japan är lika i kultur. Tystlåtna, inåtvända, organiserade, plikttrogna. allt tar tid , lite oflexibla - och att båda nationerna saknar förmåga att leverera tjänster och service (nåja). Det närmaste han kunde komma Sverige och Japan var Tyskland.
Tänk om vi skulle kunna ta till oss amerikanarnas spirit, tro på sig själva och förmåga att prata/kommunicera ohämmat (utan att för den skull införliva deras ibland lite överdrivna pladder, om det inte är substans och verklig ärlighet). Om vi därutöver kunde ta till oss danskarnas fantastiska förmåga att sälja (utan att ta till oss deras ›rörighet‹). Danskarna har ju inga som helst nationella bastillgångar men lyckas ändå få sin dansk fårost att upplevas som grekernas egen och bli marknadsledande i Grekland. Om vi därtill lägger svenskars förmåga att organisera, strukturera och leda verksamheter – och vår ingenjörskonst. Då vore vi oslagbara world wide.
Varför inte börja den träningen med att kommentera denna artikel och kommande blogginlägg, så att vi får igång intressanta diskussioner oss emellan. På en dryg vecka sedan starten har den här bloggen blivit den 30e mest lästa bland landets dryga 400 företagsbloggar. Men kommentarer och diskussioner lyser med sin frånvaro. Och som bloggare famlar jag utan respons. När ni ändå är igång. Kom också med massor av idéer på vad ni vill att jag ska skriva (områden, artikeluppslag, intervjuer – what so ever).
PS. På tidag kommer en ny bloggartikel. Den kommer att handla om viljan att starta eget företag
.
11:21 Skrivet av Leif Näslund
(4) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
3 viktiga förutsättningar du bör tänka på när du vill byta jobb
Rekryteringsfirmor letar upp dig via nätet och egna kontaktnät.
Söker du jobb via annonser, kan du;
Var drar DU för slutsatser av detta ?
Vad skulle din strategi vara?
.
20:58 Skrivet av Leif Näslund
(2) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Hälften (25 - 30%) räknar med att vara på ett nytt jobb inom ett år (50% bland cheferna).
Det har alltid varit höga siffror under de senaste 10 åren. Men så här markant högre, som 2009, verkar det aldrig ha varit tidigare. Dessutom, i en lågkonjunktur, där man förväntas hålla hårt i sin LAS-placering för att »övervintra« kommande varsel (och de kommer). Vi kan räkna med att de som försvinner den vägen i många fall inte kommer att ersättas när konjunkturen vänder. Och om man ersätter, blir det allt oftare med outsoursing och/eller genom köp av andra företag.
Att vilja byta jobb (internt eller externt) är i grunden något sunt. Man får nya erfarenheter, bygger på sitt CV och personliga varumärke – och kan få lite snabbare löneökning. Är man missnöjd med sin arbetsgivare och känner sig utvecklingsmässigt inmålad i ett hörn, ska man definitivt gå någon annan stans. Känner man sig hotad - att man ligger illa till i ett förväntat varsel - ska man också söka sig bort så snabbt som möjligt. Det gäller även om man upplever sig ligga bra till Las-mässigt, men dåligt till i uppskattning av sina chefer. Las kan förhandlas bort och har successivt börjat bli en pappersprodukt med allt mindre reell trygghet. Kanske är det en del av förklaringen till att många nu vågar vilja söka ett nytt jobb externt, med sist in på nya Las-listan som följd. Är det bara högre lön som lockar bör man däremot fundera på om byta jobb är en bra strategi.
Vi skall inte stirra oss blinda på rubrikens siffror. Attityden (upplevd vilja) brukar långt ifrån alltid överensstämma med det verkliga beteendet. Om det hade gjort det skulle vi lika gärna kunna säga att 90 % vill byta jobb. Så många är det sannolikt som, från början, egentligen inte hade tänkt sig vara där de nu är – och har en dröm om ett annat liv (både arbetsmässigt och privat). Vad vi i stället ska uppmärksamma är den markanta ökningen i attityden »vilja byta jobb« och »bestämt sig för att vara på ett annat jobb inom ett år«. Attitydförändringar förebådar alltid en början till förändrat beteende. Det har hittills visat sig genom att många arbetsgivare/rekryteringsfirmor upplever en kraftig ökning av antalet jobb-ansökningar under det senaste halvåret. Någonting påtagligt har alltså hänt.
Låt oss se konsekvenserna för företagen. Precis som med de som byter jobb kan de bli en vitamin-injektion. Men bara om företaget som får nya medarbetare har förmågan att ta tillvara på den ambition som kommer in. Annars sticker de snabbt – och det blir dyrt. De som förlorar medarbetare förlorar kunskaper och erfarenheter som inte alltid kan ersättas tillräckligt snabbt – och det blir dyrt. För snabb omsättning på medarbetare är alltid ett tecken på dålig management och kan leda till undergång i värsta fall (om man inte byter ut ledningen innan dess).
För dig som chef (oavsett vilken position). När du tittar dig runt på jobbet i dag, måste du verkligen fundera på vilken betydelse du har haft – genom ditt beteende som chef – att så många medarbetare vill bort (kanske från dig i första hand). Har du kväst dem och deras ambition ? Har du gett dig tid att »se« dem och deras egentliga förmåga ? Har du verkligen gett dem chansen att utvecklas genom att ge dem nya utmaningar ? Hur många har du klappat på axeln i dag och sagt » bra gjort« eller ” »jag är glad att du finns här« ?
För dig som funderar på att söka annat jobb. Vad har du gett företaget (framför allt din närmaste chef) för chans att se dig ? Har du varit aktiv för att synliggöra dig eller bara passivt väntat (som en fågelunge) på att bli matad med utvecklingschanser ? Har du varit proaktiv med nya tankar och idéer hur verksamheten skulle kunna förbättras (utan att göra det på ett gnälligt och pessimistiskt sätt) ? Har du talat om för din chef vad du verkligen kan och vill ? När sa du till din chef senast att du uppskattar henne/honom för xxxxx ?
En organisation är inte fysisk (mer än juridiskt sett). Dess beståndsdelar är bara människor. Har man inte förmåga att kommunicera på rätt sätt blir det garanterat skit. Högsta ledningen håller i taktpinnen och har alltid huvudansvaret för att skapa styrning för att uppnå en kommunikativ och innovativ kultur (med hjälp av sina mellanchefer). Men alla har ett delansvar. Även de övriga anställda.
Är inte det här värt att kommentera och diskutera ?
PS. På torsdag släpper jag ett blogginlägg som handlar om »hur du skaffar rätt - och ett bra - nytt jobb i en ny verklighet«. DS.
.
22:11 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Har mjukat upp mig lite med de två blogginlägg du redan sett. Och har du inte det, så läs dem nu. Glöm inte att läsa kommentarerna (bloggens hjärta). Det är där det viktiga sägs.
I den här bloggen får jag utforma innehållet och ”tonen” själv. Bestämma vart åt bloggen ska ta vägen. Bara det har en koppling till chefskap och ledarskap och ger ”läsarna” tankeställare och inspiration. Gärna också lite provokation som rör om i det main-streamade. Så är det sagt. Ska försöka leva upp till det.
Det är helt okey att bara vara läsare. Men jag vill sudda ut den traditionella gränsen mellan bloggaren och läsaren. Där bloggaren producerar och läsarna är passiva konsumenter. Jag vill komma till ett läge där DU sätter agendan för bloggens fortsatta innehåll. Att du säger vad du vill att jag ska ta upp för ämnen du vill läsa om och diskutera (via kommentarer) med mig och andra läsare. Se mig som ditt verktyg.
Jag kommer för den skull inte vara passiv. Jag har en egen innehållsagenda som jag vill ha med. Den handlar om ”chefens roll att utveckla sin verksamhet – och att utveckla sig själv som människa och ledare”. De mänskliga aspekterna av ledarskapet, företagsamhet och företagandet kommer att vara en röd tråd, eftersom det är en synnerlig viktig utgångspunkt för att lyckas. Och även då jag tar upp ämnen och företeelser som du läst om på annat håll, så kommer det bli med en annan vinkling och ”ton”. Jag tror att det finns ett ökande behov av djup i det som skrivs.
Mina blogginlägg är mindre intressanta än dina kommentarer. Dina har högre läsvärde. Så kommentera ofta och mycket. Och kommentera inte bara mina blogginlägg utan också andras kommentarer. Som du har sett från tidigare inlägg är jag själv aktiv i att kommentera alla inkommande kommentarer. Det ska jag fortsätta med.
Har du själv något du vill skriva om kan du bli gästskribent. Kontakta mig i så fall.
Vill du få kontakt med mig så nås jag på; . Ställ gärna frågor eller kom med förslag.
Vill du veta mer om mig – mitt professionella JAG – ser du det under "Läs mer” länken högre upp här på bloggen. Där får du en kortfattad, och ytlig, beskrivning. Mitt personliga JAG kommer att lysa igenom i mina inlägg.
Gör det bekvämt för dig. Vill du följa just den här den här bloggen i fortsättningen så utnyttja RSS-flödet till din e-postläsare eller webbläsare. Tryck bara på den lilla oranga symbolen längst upp till vänster innan denna artikel. Klistra in länken. Då ser du direkt när något nytt skrivs – och vad. Vill du följa kommentarerna på ett bekvämt sätt skriver du själv en kommentar och bocka för "meddela mig om uppföljande kommentarer". Då kommer de direkt till din e-postläsare eller webbpostläsare.
10:38 Skrivet av Leif Näslund
(0) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Tror du att USA är världens mest individualistiska nation ? Glöm det. Sverige spelar i en hel egen division.
Den amerikanske sociologiprofessorn Ronald Inglehart har under 5 år kartlagt värderingarna i 97 länder. Jämfört alla andra länder är vi svenskar extremt individorienterade. Vi är frihetstörstande ensamvargar med ett maniskt behov av oberoende gentemot andra människor.
Vi utgår alltid från oss själva och vårt beroende av att skydda oss från beroende har gjort att vi skapat ett skal - en skyddsbubbla - runt vårt personliga JAG. Bilvit introverta i stället för extroverta.
Vi håller vårt JAG - som en bubbla. Måna om att inte tappa och spräcka den.
Vi tvekar inför att öppna oss för andra människor eftersom det innebära risken att visa vårt egentliga beroende - av just andra människor. Att vi därmed måste ta ställning och visa oss som vi är - ditt och mitt JAG. Kanske till och med bli känslomässigt beroende av andra. Hemska tanke. Burr.
Vad missar vi inte i livskvalitet, upplevelser och möjligheter.
Privat och i arbetslivet. Är det den beryktade Jante och bristande
självförtroende som spökar ? Beror det egentligen på en rädsla för
att göra fel ? Eller att vi inte tror oss ha något att tillföra ?
Läs gärna Henrik Berggrens och Lars Trädgårdhs bok "Är svensken
människa ? " (om gemenskap och oberoende i det det moderna Sverige).
Jag har inte läst den själv ännu (just köpt den), men ser fram emot att få
några svar till varför vi är som vi är. Men var tror du ?
Oavsett varför. På den här bloggen existerar inte Jantelagen.
Vare sig för dig eller mig. Det finns inget som är fel.
Vi har alla något att tillföra. Vi puchar varandra.
Kommentera det här - om du törs 
.
07:59 Skrivet av Leif Näslund
(8) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
Vi är sannolikt sämst i världen på att mingla och ta möjligheter till att knyta nya kontakter. Verkar sakna engagemang, ambition och framåtanda. Är vi oss själva nog ? Har det svenska ”JAGET” fått hybris ?
Flera av mina utländska affärsbekanta som kommer hit klagar över den passivitet i beteende de upplever. Att vi verkar lite lata, ointresserade och föga service minded.

Flera svenska och internationella nätverkssajter har tagit upp ungefär samma sak. Att vi är tröga i att besvara mail, inte kommer till möten och nätverksevents som vi sagt att vi ska komma till. Och kommer vi, så står vi ofta passivt i ett hörn - och går hem inom en timme för att äta middag.
Alltför sällan kommenterar vi artiklar och tar inte aktiv del i diskussioner på de sajter vi besöker. Uppträder som slöa ”bevakare” - som ”Piping Tom´s”. Väntar passivt för att se om det ska komma några ”stekta sparvar” flygande som vi kan utnyttja för egen del.
Att vi ska bidra - ge tillbaka - kan andra glömma.
Bland andra generationens välutbildade invandrare förvånas man över hur vi ursprungssvenskar (företagare) verkar helt ointresserade av ”klara” säljchanser som erbjudits. Är vi lite självgoda och lata?
Var har Sverige för framtidsutsikter med den mentaliteten ?
Kommentera det här - om du orkar 
.
07:35 Skrivet av Leif Näslund
(20) Kommentera • Permalink • Visa kommentarer
CHEFTESTET
Cheftest av Röda Korsets generalsekreterare – klarar Ulrika Årehed Kågström kriserna?
MENTORN
Magdalena Andersson: “Jag ÄR en vinnarskalle”.
UNDERSÖKNING
Chocksiffror: Administrationen knäcker cheferna.

Kommentera denna artikel
“Vi” är antagligen inte intresserade helt enkelt. Tråkigt mingel med gapiga amerikaner? Nej tack. Långbänksmöten med perfektionistiska tyskar? Nej tack. Om jag är ointresserad av en annan person beror det oftast på att, just det(!), personen misslyckats med att fånga mitt intresse. Det är inte mitt eller någon annan svensks problem. Jaja man ska väl inte irritera sig för mycket på den här kolumnen, svenskbashing är ju senaste mode.
10/05 at 03:39 EM
Tack för kommentaren Greger. Visst har du rätt i att man inte ska ödsla tid och plåga sig med människor som inte ger något.
Men jag menade att vi är dåliga på att ens försöka ta en första kontakt - vare sig det är amerikaner, tyskar eller svenskar. Lite svenskbashing klarar väl vi självgoda svenskar. Sånt biter inte på oss. Eller hur. Vi är ju ändå bäst. Och du har ju själv här i din kommentar lyckats göra en bashing på både amerikaner och tyskar :)
10/05 at 04:20 EM
Hej Leif, du har en och annan poäng här, men vad tor du om våra kära fransmän då, har själv spenderat “mycket” tid i det landet och kan krast konstatera att där blir man inte insläppt så lätt, inte ens om man försöker, vad anbelangar service blir man lätt mörkrädd, men som sagt allt är ju relativt och de är duktiga på att diskutera/kommenteraallt och inget med varandra, min personliga favorit är england, de bjuder in oss frusna skandinaver vilket leder oss tillbaks till din artikel, när svenskar ser en trafik/övervakningskamera så sänker man hastigheten till 10km lägre än tillåtet fast man kan köra +10km utan risk, avslutningsvis, vad är det för fel på er svenskar?
10/05 at 08:31 EM
Hej Clever-Dick. Du gör verkligen skäl för din signatur eftersom du såg poängen :). Jag tycker inte vi ska jämföra oss med andra som är sämre än oss själva (vad vi än diskuterar). Vi tror ju ibland att vi är så förträffliga på det mesta. Låt oss jobba på att också bli det på alla områden om vi har något att vinna på det. Och i det jag tar upp i blogg-inlägget tror jag vi skulle vinna mycket på att bli betydligt bättre. Är nu amerikanarna och engelsmännen bättre än vi är på just detta så ska vi bli minst lika bra - utan att för den skull ta med även det negativa i deras beteende. Vi har ju egen vald position och stort ego att försvara på världsarenan :). På din fråga “vad är det nu för fel…”. Se mitt nya blogginlägg som kopmmer på torsdag
(kommer med nya inlägg varje tisdag och torsdag, minst).
10/06 at 08:12 FM
Hej!
What’s in it for me? Det handlar mest om intresse. Jag har mött många personer som checkar ut när någon engagerad tar ton. Jag tror det är en fråga om en attityd. “Man ska inte vara engagerad” I alla fall inte visa det. Gäller alla åldrar.
10/06 at 12:21 EM
Tror att det är individuellt, och att generaliseringen i nationaliteter har begränsat intresse, men sant är att vi behöver förändra beteendet om vi önskar göra mer affärer. Sant är att attityden att “det inte fångar mitt intresse” är passiv. Min erfarenhet är att det går att vara passionerad kring det mesta, men det kräver mer eller mindre energi.
Efter att ha mött ett antal personer i rekryteringsärenden så har jag bra (mycket) erfarenhet av oengagerade personer. Detta leder ofelbart till en mindre positiv uppfattning av dem och deras arbetsgivare.
10/06 at 12:56 EM
Ännu en svensk redig Sverigebelackare. Varför skriver du inte dagbok för dej själv istället ?
10/06 at 02:23 EM
Fenomenet är ett av de pris vårt folk betalar för de socialistiska vatten vi badat i.
10/06 at 04:13 EM
Hej Helga, Hasse, Lasse och LJJ. Tack för era kommentarer.
Svar till Helga.
Jag upplever inte att det enbart handlar om ointresse"what´s in it for me”. Det finns i många fall ett intresse, men man känner sig obekväm med situationen. Är ovan. Det kan uppfattas som ointresse. Att man, som du säger “checkar ut” när någon annan tar ton och drar sig undan. Men varför gör vi det ? Varför har vi inte förmågan att själva ta ton - markerar för den som “missbrukar” samtalet att han/hon har gått över gränsen. Tar över och visar på hur vi tycker att det ska vara. Går från passiv och undanglidande till aktivt styrande. Visst är det fråga om attityd som du säger. Men vad bottnar den attityden i ? Och det finns hur många som helst exempel på att attityd inte är synonymt med beteende (och vise versa).
Svar till Hasse.
Visst är det individuellt. Jag har generaliserat här. Och jag håller med dig om att vi i Sverige är för passiva och måste förändra vårt beteende för att (min anm) vi ska säkerställa våra och våra barns pensioner. Utifrån ditt perspektiv som rekryterare är det ju förödande för de som vill ha ett nytt jobb.
Svar till Lasse.
Jag är ingen Sverigebelackare. Jag har generaliserat lite, och därmed provocerat några (såsom du). Men varför tror du jag har gjort det ? Jo för att vi ska börja leverera acction. Förändra det vi är svaga på - för vår överlevnad i en ny värld.Varför inte ge ett mer nyanserat svar - varför du anser det.
Svar till LLJ.
Du har delvis rätt. Vi har i efterkrigstiden levt i en synneligen gynnsam situation, där det socialistiska “vattnet” har gynnat oss. Men nu, sedan världen har förändrats så håller inte det längre. Vi har hamnat i lite batvatten och måste på ett flexibelt sätt växla spår. Vi kan inte vara i en egen “kupa” längre.
Men du kan inte bara peka på “det socialistiska vattnet”. Det här är också en kulturfråga som sträcker sig minst 200 år bakåt i tiden.
Svar till er alla.
Se mitt blogginlägg som kommer på torsdag. Det är delvis en fortsättning och fördjupning av detta tema. Inte baserat på vad jag tycker utan på forskning och internationell jämförelse. Några av er kommer att “resa ragg”. internationell
10/06 at 05:29 EM
Hur uppfattas svenskar utomlands?
Här är ett par länkar till ett par artiklar.
Tror själv att det har med kultur att göra med.
http://www.eetimes.eu/scandinavia/showArticle.jhtml?articleID=19500148&queryText=köpa
http://www.campus.se/Start/pa-jobbet/Fordomar-om-svensken-frodas.aspx
http://www.dn.se/ekonomi/darfor-gar-dansk-svenska-affarer-i-stopet-1.511009
10/07 at 09:03 FM
Hej UP. Artiklarna du länkade är belysande - och i stort sanna enligt min erfarenhet.Visst handlar det om olika kulturer. Men inte enbart formade under efterkrigstiden. Det har en rot som sträcker sig många hundra år bakåt i tiden. Jag tror inte att vi ska ändra den svenska ledningskulturen vad gäller att låta medarbetarna bli delaktiga i beslutsprocesser med synpunkter och idéer. Det ger så mycket mer. Inom vissa områden borde de t.o.m. få bli mer delaktiga. Men ledarskapet måste bli mer stringent i att ansvaret och beslutet faktiskt ligger där. Sannolikt måste vi börja rucka på beteendet att alla ska vara överens. Men förankring i organisationen är något bra. Vårt problem är snarast att det går så enormt långsamt i beslutsprocesserna. Att dialogerna hanteras på ett ineffektivt sätt. Vi är ett långsamt folk. Ibland önskar man att beslut skulle kunna tas på studsande boll. Det märkliga är (våra långa dialoger till trots) att de svenska företagen inte lyckas skapa en innovativ företagskultur. Här har vi mycket kvar att göra.
10/07 at 10:04 FM
Människor kommer i alla möjliga former och skepnader,en del har talanger medan andra har det inte, en del är motiverade andra inte, en del arbetar hårt andra gör bara sin närvarotid. En del är öppna personer andra slutna, en del är driftiga och får saker gjorda andra skiter i det. En del är fördomsfria andra har fördomar.
Har det med psykologi göra med. Rätt person på rätt plats. Eller måste alla vara nöjda och överens innan en arbetsuppgift ska utföras, de diskuteras fram o tillbaka och kommer aldrig till skott.
Är man så rädd att göra fel när ett beslut ska tas att det tar en oändlig tid innan man kommer till skott?
Måste man vara alla till lags innan ett beslut kan tas. Vad är det för fel?
10/07 at 04:36 EM
Hej Al.
Jag skulle kunna skriva en bok om just det du tar upp. Det innehåller så många aspekter,vinklingar, värderingar - och berör såväl sociologi, psykologi, filosofi, politik - och pedagogik. Vad styr vår förmåga och vilja ? För mig är det självklart att vi har olika talang och genetiska förutsättningar. Alla skulle aldrig kunna lära sig att hoppa 1.80 i höjd. Eller bli utpräglat extroverta om man inte har det som en inbyggd förutsättning. Men jag är alldeles övertygad om att alla skulle kunna förbättra sig 50% från där deras förutsättningar är idag, nästan vad det än gäller. Om den vill - eller får sådana krav på sig att den måste höja sig för att överleva ! Och då pratar vi dels om att successivt börja påverka den nedärvda kulturen (som tar lång tid, för att inte säga flera generationer, att påverka), rådande samhällskultur (som drabbar utifrån - men också kan påverkas politiskt på något kortare tid). Men också om företagskulturer - och ledarskapet där man jobbar. Jag är lika övertygad om att de allra flesta (dock inte riktigt alla) har en vilja till att att göra ett bra jobb, så gott de kan om det ges förutsåttningar för det. Vi har en samhällskultur som påverkar. Vi har en uppväxtkultur som påverkar. Och vi har en företagskultur som påverkar. Vid sidan av de genetiska förutsättningarna. Dessa lever i symbios.
Viljan att förändra sig kommer framför allt från hot och krav. Men man kommer också en bra bit på väg genom att jobba på att förändra företagskulturen - och då ta hänsyn till de generellt mänskliga behoven. Vi är väldigt noga med att smörja och underhålla våra maskiner. Men synnerligen dåliga på att smörja och underhålla människor i samma syfte att nå effektivitet. Ledarskapet är en avgörande faktor här. Undersökningar har visat att en dålig ledare (jfr med att inte ha någon alls) höjer effektiviteten och resultatet med ca 15%. En bra ledare höjer det med 30-50%. Samtidigt visar undersökningar att en arbetsplats där man mår bra med automatik inte innebär att man fungerat effektivt eller skapar bättre resulat.
Visst är det klurigt ? Svaret på din fråga “vad är det för fel?” är inte så enkel.Jo, teoretisk ja. Men de negativa bitarna av kulturen i samhället sätter krokben. Företagskulturen som sitter i väggarna skapar hinder. Som ledare på mellannivå känner man sig många gånger förhindrad att agera på det optimala sättet - just på grund av det och andra brister från översta ledningen.
Men nu föregår vi denna bloggs kommande inlägg och diskussioner. Min ambition är att vi ska hålla oss mycket runt att utveckla verksamheten - och sig själv.
10/07 at 07:00 EM
Att svenskar är inte aktiva i att knyta kontakter kan bero på att vi lever i ett av de mest institutionaliserat och minst korrupta samhäller. Det finns ingen existential tryck på oss att skaffa oss så många nyttiga kontakter så möjligt. Vi medvetet eller omedvetet rationaliserar bort aktiviteter som skaffar och underhåller kontakter. Våra interpersonell färdigheter minskar när vi inte använder dem. I andra “sämre” samhälle, måste man hela tiden se till att odla kontakter och dra nytta av dem. Det är ibland livsviktigt för att överleva. I Sverige har vi försäkringskassan, a-kassan etc när vi behöver hjälp. Vi behöver inte be andra om personlig hjälp. Det spelar ingen roll om vi är vän med tjänsteman i myndighet. Det är åtminstone en allmän bild av myndighet.
Det finns dock ett annat tryck, karriär, som ställer till konflikter inom oss. Svenska samhälle borde vara och kanske är mer än andra är skiktat i kontakt-skaffande.
10/10 at 04:57 EM
Hej xyz.
Du uttrycker kortfattat och välskrivet det jag också tror är det som påverkat det mest under modern tid. Det finns rottrådar till detta redan från 1400-talet, vidare till filosoferna Kant och Rousseau som än i dag påverkar den svenska politikens synsätt, värderingar och beteende. Hur maktfördelningen har sett ut mellan Kungen, adeln och bönderna på sin tid (och bondesamhällets starka ställning långt in i vår moderna tid. Låter luddigt när man inte läst och trängt ned i det. Jag rekommenderar återigen pocketboken “Är svensken en människa ? (gemenskap och oberoende i det moderna Sverige)”. Den är inte helt lättläst i första kapitlet men man blir mer och mer intresserad desto mer man läser. Ger tankar - “Ah, är det så här det förhåller sig och gått till. Statens förhållande till befolkningen (maktrelationen) har spelat stor roll. Inte bara här utan också i andra länder. I en jfr mellan Sverige, Tyskland och USA blir det tydligt. I USA har Staten liten makt över huvud taget (relativt sett). Det finns inget “kontrakt” om vem som ska göra vad. Där finns det i stället ett “kontrakt” mellan familjen (som viktigast beståndsdel) och individer i familjen. Till skillnad mot Tyskland där staten och familjen (som är viktig) har ett kontrakt (roll/maktfördelning.skontraktskontrakt”. Och så då vi svenskar, där vi har haft ett “kontrakt mellan Staten och varje enskild individ (familjen har ingen makt). Det har lett till det du säger. Den svenska Staten sörjer för välfärden och den ekonomiska tryggheten - i relation till varje enskild individ. Vi svenska har inte behövt tänka på att ta eget ansvar för familjen - eller ens oss själva.
Men nu har detta under det senaste 15-20åren, successivt, börjat förändras. Nu måste vi ta ansvar för en del av pensionspengens
placeringen. Allmänna pensionen räcker inte längre utan vi måste själva se till att vi får en bra tjänstepansion från arbetsgivaren +
spara själva. Pensionen är inte värdesäkrad längre som den tidigare var. Nu måste vi välja själva (ta risk) i karensdagar vid sjukdom. Nu är lönesättningen individuell (kontrakt mellan arbetsgivare och individ). Förr var den mer statisk vad gäller ingångslön och årliga lönepåslag (lika för alla). LAS har inte tagits bort på pappret, men i många fall försvunnit som en trygghet. Fackens makt har påtagligt förändrats och lagstiftning kan vi glömma. Det håller inte i en framtid. Förr kunde man känna sig trygg om man blev utan jobb. AMS fixade försörjningen. Nu räcker inte det stadsbidraget längre för att få ekonomin att gå ihop. Nu måste vi själva teckna tilläggsförsäkringar. Förr kunde man som arbetslös luta sig tillbaka när det inte fanns något jobb i bygden. Nu måste man vara beredd att flytta för att få A-kassa. Förr fanns det inget krav på att söka jobb när man blev arbetslös (staten skulle fixa det via AMS). Nu ställer man krav. Förr fanns alltid möjlighet att bli sjukpensionär om man långvarigt inte kunde får jobb (oavsett ålder). Det finns inte längre. Förr kunde man få jobb bara med att gå ut grundskolan. Nu räcker inte ens gymnasiet som plattform. Inte säkert ens med en akademisk examen. Konkurrensen är stenhård. Till och med en civilingenjör i Teknisk Fysik (Sveriges absolut svåraste utbildning) kan gå helt säker.
Förr kunde man bara anmäla sig till Arbetsförmedlingen för att markera att man är tillgänglig. Idag sker 70-80% av alla nytillsatta tjänster via egna nätverkskontakter eller eget aktivt kontaktande av företag (där man måste sälja in sig).
Jag kunde göra listan mycket längre - inte minst utifrån företags ändrade och framtida förutsättningar. Givetvis handlar detta om globaliseringen och EU (som bara är en konsekvens av försöka hantera detta på ett kontrollerbart sätt).
Var det bättre förr. Nej inte bättre men bekvämare. Vi i Sverige behövde inte bry oss. Staten tog hand om oss som individer - det var vårt kontrakt sins emellan. Vi har kunnat rida på den bekväma vågen. Utan krig var det ett enkelt och framgångsrikt recept under ett antal årtionden. Nu börjar vi bli frånsprugna på område efter område. Vår självbild som oövervinnliga med vårt “kontrakt-koncept” mellan individ och Stat har inte en chans att överleva i sin tidigare (och delvis nuvarande) form. Vi har inga som helst möjligheter att gå tillbaka. Den här utvecklingen (som jag beskriver ovan) kommer att eskalera. Vi kommer aldrig kunna gå in i vår skyddade bubbla igen. Då dör vi (bildligt och ekonomiskt)
Och vi är inte ensamma. USA befinner sig också i ett paradigmskifte, liksom Tyskland. I båda dessa länder kommer just Statens “kontrakt” med “familjen” att i stället riktas mot den enskilda individen - som i Sverige. USA kommer (kanske) också att närma sig Sverige i att ta ansvar för individen. Inte som i Sverige (gällande alla) utan bara mot den utsatta/de svagaste i samhället (inte alla). På så sätt kommer USA och Sverige närma sig samma kontraktsmodell. Vi(och Tyskland) kommer att tona ner Statens ansvar (liksom USA i dag) för individen - alltså närma oss USA från det hållet.
Låt oss inte luras av att såväl USA som EU diskuterar att stärka staternas makt och kontroll över kapitalismens avarter. Det gäller bara det och inget annat - bara för att förhindra ekonomiska kriser i det kapitalistiska systemet.
Det här handlar om politik men är inget försök till politisk påverkan. Det kvittar om du i nästa val hejar på de “röd-gröna” eller “Alliansen”. Socialdemokraterna påbörjade den här förändringen. Alliansen tog det ett snabbare steg längre (för att anpassa till verkligheten). Ingen av dem kommer att kunna förändra villkoren i annorlunda riktning. Det är bara dumhet att tro det.
Med det här blogginlägget (och det efterföljande) har jag bara velat markera - se och förstå vad som händer. Anpassa dig - för din egen framtids skull.
10/10 at 08:41 EM
Jag håller med om att svenskar har svårt att agera och nätverka. Det är inte svårare än att ställa frågan “Hur kan vi hjälpa varandra?” Det resulterar nästan alltid i något bra och konkret. Det som dock stör mig ännu mer är att det finns så många bittra människor. Är det någon som kan förklara för mig vad man kan vinna genom att vara bitter?
11/13 at 08:52 EM
Hej Viktor.
Jag vet inte om ordet »bitter« är rätt. Tror snarare att »varför blev inte livet som jag tänkt mig« är en bättre beskrivning. Och man vinner givetvis ingenting på att fastna i den attityden och det beteende som det leder till. Men vi är olika. En del vill se sig som »offer« och andra ser/tar sig i kragen och inser att det bara är jag själv äger problemet - och gör något åt det.
Jag sympatiserar med ditt »hur kan vi hjälpa varandra«. Önskar att vi kunde tänka och agera så betydligt mer - och vet att vi får något tillbaka själva genom det beteendet. Att vi behöver och vinner på att placera oss själva utanför det egna jaget - ha något större och viktigare som bas för vad vi sysslar med. Jag blir så glad när jag i mina ständiga kontakt med företagsledare, entreprenörer och andra ibland ser det här tankesättet. Och i sociala media av olika slag. Det ger mig hopp.
Se bara på dig och mig. Jag har sett att du läst ett antal av mina blogginlägg och kommenterat (och uppskattar det). Gör du det för egen ekonomisk vinning ? Knappast.
Precis som jag. Jag tjänar inte en krona på att ha den här bloggen. Men jag lägger ned mycket tid ändå för att jag vill förmedla något - och när jag får kommentarer så ger det mig något tillbaka.
11/16 at 11:53 FM
Hej Leif, du skrev “Bland andra generationens välutbildade invandrare förvånas man över hur vi ursprungssvenskar (företagare) verkar helt ointresserade av ”klara” säljchanser som erbjudits”
Läste en bok som Heinz Leymann skrev, i ett kapitel tog han upp följande:
““En förfalskad kommunikation tycks man, förefaller det mig, tillämpa speciellt Skandinavien. Oberoende om man använder detta beteende som bestraffning eller om den används i självskydd för att “slippa bli indragen’, så låtsas man ibland inte vad någon människa gör. I värsta fall kan denne misstolka DENNA KOMMUNIKATION SOM GILLANDE TILLS MAN TILL SIN STORA stora besvikelse upptäcker att man bedragit sig. Utlänningar som är tillfälligt i landet och talar med en svensk om olika förslag och handlingsmöjligheter vittnar ofta om att de möter vänligt leende personer som till synes med intresse lyssnar artigt och säger att “det låter ju intressant” och “vi hör av oss” utan att ha den ringaste avsikten att bry sig om saken. Människor i en desperat situation som råkar ut för detta kan fara ganska illa ifall de inte upptäcker bedrägeriet omgående. “”
Vad jag själv har för erfarenheter är när man sökt arbete och bedragit sig precis som Heiny beskrev, “vi hör av oss och det låter intressant, har många vänner som råkat ut för samma sak.
Har kompisar som har egna förtag och som försöker ta sig in i som underentreprenörer i en brach jag inte vill namnge, dom har erfarenhet är motiverade och har kunskap, dom har råkat ut för exakt smma som heinz beskrev, det låter intressant och javist vi hör av oss, men när dagen kommer vänder dom 180 grader, det är bedrövligt, problemet är när underetreprenören har erbjudit folk arbete och helt plötsligt blev det inget av affären,dom som blev lovade arbete blir i sin tur förbannade på företagaren. Har alltid undrat varför det är så här.
Synd att det blivit så tyst på din blogg.
03/21 at 04:02 EM
hej Jim.
Jag önskar jag kunde ge dig ett tydlig, enkelt och bra, svar på detta. Men den s.k. “sanningen” man försöker beskriva blir alltid bara en del av verkligheten. Verkligheten är alltid mer komplex och sammanvävd än man tror. Så fort man försöker ge sig på en beskrivning så tvingas man att generalisera (som om det det gäller alla och alltid). Därför gillar jag egentligen inte att generalisera. Men ska ändå försöka ge några hypoteser till din fråga.
I grunden handlar det här om att alla människan styrs och agerar efter känslor mer än logik (det är universiellt). Vi vill intre tro att det är så här och våra hjärnor försöker därför alltid att efterrationallisera våra attityder och beteenden till att det egentligen bygger på ett logiskt tänkande och därmed en sanning (mer eller mindre medvetet - oftast omedvetet). Vi behöver känna trygghet för att få ihop våra praktiska liv och dess fulla mening. Och eftersom våra hjärnor är underutvecklade (inte kan hantera verklighetens komplexiteten fullt ut), så strävar vi efter en förenklad sanning till ett mönster att hålla oss till för att inte bli tokiga.
Men redan här faller mitt generaliserande resonemang - i vissa avseenden - utifrån två väsentliga aspekter. Och då kommer vi till begrepp som kunskaper, erfarenhet - och inre förmåga - och olika kulturer.
Vi vet ju att många andra länder har en kultur där känslorna (och därmed värderingarna utifrån det) har en större betydelse än logik (blir mer samma sak) - privat och i affärsrelationer. Där människors trygghetskänsla mer uttryckligt vilar på känslor till de och det man vill relatera till. Vi vet att kunskaper och erfarenheter påverkar attityd och beteenden ( i Sverige som exempel). Men det gäller inte alla. Du kan ha hur mycket intellektuella kunskaper och erfarenheter som helst men ändå ha en ha en “underliggande” negativ attityd som påverkar beteendet negativt till olika människor. Det handlar mer om förmåga att känna in och förstå sig själv för att kunna ändra “ärliga” attityder och beteenden till andra - oavsett vem de är och var de kommer ifrån. Att ändra det till en allmängiltig - och för de flesta accepterande kulturellt beteende tar många många generationer.
Förlåt. Det här är på väg att bli en bok (om än ofullständig ur mängder av aspekter).
Vad jag som en konklusion vill säga är att Sverige är ett bra land att leva i ur många aspekter (för en invandrad svensk i första/andra/tredje generatation). Det finns möjligheter - om man förstår hur kulturen ser ut - och har förmåga och kraft att hitta vägar som rundar dess avarter. Där attityder (det som sägs) hos ursprungssvenskar i många fall inte stämmer överens med vad den verkliga är. Att den svenska kulturen innefattar att på ytan bejaka mångfald, öppenhet, lojalitet och solidaritet (det ska man ju göra) - men långt ifrån alltid stämmer överens med den verkliga attityden - än mindre beteendet. Sverige är en omogen nation. Vi har ännu inte fattat att vi lever i en global värld. Det märks i det “svenska folkdjupets”, politikernas och många företags beteenden. Det finns fortfarande kvar en tro att vi är oss själva nock - och att vi egentligen är världsbäst.
Om vi ska jämför med USA (t.ex.) - vilket man inte kan göra eftersom det är en kontinent med olika kulturer - men ändå tar universitet som MIT, Stanford och den digatala hemvisten Sillycon Vally (som har 80% invandrande utvecklare/affärs"män”) så ligger vi långt långt efter i mångfallsattityd och beteende. Men betänk också (när vi ska göra jämförelse) att det är olikheter inom Sverige.
Och tro inte att det för en urspungssvensk är helt lätt att att bli accepterad inom Sverige. Vi har segreration med förutfattade meningar om kvinnor, äldre, Stockholmare (och boende inom olika områden inom staden). Att bli accepterad som ursprungssvensk om man vill bosätta sig i Skåne eller Småland (och inte har rötter där) är också svårt. Blir du uppringd av en telefonförsäljare som pratar “norrländska” så känner man mer tro till ärlighet - och trygghet. Listan kan göras lång. Men givetvis är det än värre för invandrade svenskar (men accepterat i företagande sammanhang, beroende vad man sysslar med - inom vilka områden).
Några praktiska tips för att skapa trygghet och få acceptans.
1 Du måste kunna svenska flytande i tal och skrift. (samma gäller även engelska i många fall)
2 Du måste följa de svenska koderna i beteende, kläder, etc., efter situationen.
3 Helst bör du ha en adekvat akademisk examen och( eller) mycket goda referenser och erfarenheter i det det gäller.
4 Du måste kunna göra en strukturerad “pitch” i din presentation av dig själv och/eller ditt företag/erbjudandet).
5 Du bör kunna erbjuda ett påtagligt mervärde jfr andra alternativ.
Det här gäller ju alla - oavsett kulturellt ursprung. Men sviktar något här för en människa med ursprung från en annan kultur (och till viss del även om du är kvinna eller äldre person) så blir bevisbördan till att ge trygghet många resor värre. Då tar man hellre en ursprungssvensk (eller en man eller en yngre) - för säkerhets skull.
6 Som invandrad svensk (oavsett i vilken generationsgrad), retar sig ursprungssvensken ofta på att dessa bara ungås med personer från sitt ursprungsland. “tjattrar med varandra på ett annat för dem obegripligt språk.
Så bryt det mönstret. Skaffa dig en ursprungssvensk som mentor. Läs först och främst svenska tidningar och böcker, delta aktivt i svenska debatter - och umgås först och främst med ursprungssvenskar. Om du vill ge dig själv en chans att få “komma in”.
7 Startar du ett företag. Se till att inte göra det tillsammans med “ursprungssvenskar”. För din egen skull och möjlighet till framgång.
Och för att hårddra det ytterligare ett snäpp.
Det är inte lätt att heta Mohammed i förnamn (och/eller ha ett utifrån ursvenskt perspektiv outalbart efternamn). Bara det kan vara tillräckligt (allt annat perfekt) för att minska sina chanser betydligt. Byt namn (eller lägg till svenskt förnamn som du använder utåt i dessa sammanhang). Kanske även efternamn. Eller gift dig med en kvinna/man med typiskt svenskt/anglosastiskt efternamn - och ta hans/hennes efternamnet (helt eller som en tilläggsdel). Din identitet sitter ju inte i namnet utan inom dig själv.
Leif
03/22 at 02:29 EM
Hej Leif
Mycket av det du beskrev stämmer, av egen erfarenhet så vet jag att det inte är så lätt för ursprungs svenkar heller, fördomar & förutfattade meningar om Stockholmare,norrläningar,osv kan inte påstå att det är ovanligt och det har fått mej att tappa hakan många gånger.
sorgligt men så är det.
Tack för ditt svar.
03/27 at 07:40 EM